» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #1

De eerste 9 seconden - Leg je ego daar maar even neer

Voor het eerst op bezoek bij de ouders van mijn vriendin, dat kon natuurlijk nooit goed gaan. Ik was nooit goed genoeg voor hun dochter en het vorige vriendje was veel slimmer en leuker. De angst voor de onuitwisbare eerste indruk...

Gemiddeld krijg je 9 seconden voor een eerste indruk, dat geldt ook voor websites. De bezoeker beslist om te blijven of naar een andere site te gaan (de meeste mensen die bovenaan gestart zijn met lezen zijn nu al afgehaakt). Hoe ga je er voor zorgen dat jouw sites de sites zijn waar mensen naar kijken en bij terug zullen komen? Dat is simpel: alles moet kloppen!

Makkelijker gezegd dan gedaan. Het is altijd laveren tussen de klant (die een state-of-the-art site wil hebben) de beloftes die gedaan zijn door de verkoper (natuurlijk kan dat, ik geef het wel even door aan de mensen die bij ons over de techniek gaan...), de vormgever die zijn ei kwijt wil (het moet wel visueel aantrekkelijk zijn...), de techneuten die eigenwijs zijn (dat kan je het beste zo oplossen, kost alleen maar wat meer tijd...). Verder moet je samenwerken met anderen binnen het project, binnen het budget blijven en alles op tijd klaar hebben. Een onmogelijke opdracht? Welnee...

Als iedereen binnen het team zijn ego ondergeschikt maakt aan de bezoeker, kan er iets goeds gebeuren. Wat wil de bezoeker dan? Gewoon een website die op zijn minst doet wat wordt verwacht. Informatieve sites moeten actueel zijn, snel op het scherm staan en makkelijk in het gebruik. Daarentegen wordt bij een hip sportmerk een bijzondere ervaring verwacht. Iedere site vraagt om een eigen aanpak. De bezoeker komt met een bepaald doel naar de website, je hebt als taak om haar zo goed mogelijk te helpen.

Stel jezelf in dienst van de bezoeker en je zult zien dat je werk er een stuk leuker van wordt. Overleg en win vertrouwen met de anderen binnen het project. Jij hebt meestal meer verstand van internet dan je opdrachtgever, maar dat wil niet zeggen dat je opdrachtgever nooit met een goed idee komt. Gebruik je verstand, geef goede adviezen en onthoudt dat binnen ieder project één groep altijd het grootste is; bezoekers.

Omhels het web met al zijn gebreken, wacht niet op breedband, nieuwe technieken, snellere computers, grote beeldschermen, draadloze toepassingen. De bezoeker wil jouw site nú zien en niet volgend jaar. Steek nu je tijd en energie in het experiment om de bezoeker te plezieren. Als zij een goede indruk krijgt van jouw site is het project geslaagd.

Overigens kom ik nog steeds bij de ouders van mijn vriendin. Ze maakten op mij een goede eerste indruk.

Auteur

Robert Jan Verkade

begon NAAR VOREN omdat hij het gezeur over internet meer dan zat was. Hij denkt dat iedereen van elkaar kan leren.

Robert Jan is één van de oprichters van eend. Eend stelt gebruiksgemak voorop bij het ontwerpen van websites.

Publicatiedatum: 22 mei 2002

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs