Voorheen tijdschrift voor webwerkers
nr. | titel & auteur | het gaat over... |
---|---|---|
67 |
Zoektips voor professionals Jeroen van de Wiel |
Goed zoeken begint met het doorgronden van de verschillende opties die zoekmachines bieden. Door deze opties op verschillende manieren te combineren kun je je doel bereiken. Een overzicht van een aantal opties en tips om beter te zoeken. |
66 |
Bookmarklets voor webdesigners Milo Vermeulen |
Bookmarklets, ook wel favelets genaamd, zijn een speciaal soort bookmarks of favorieten die in plaats van http://-adressen javascript:-urls bevatten. Een aantal voorbeelden en een kijkje onder de motorkap van een bookmarklet. |
65 |
Breng detail aan in je markup Anne van Kesteren |
De tijd dat bij webpagina’s alleen het eindresultaat telt is voorbij. Tegenwoordig worden er ook eisen gesteld aan je markup. En niet voor niets! Door het gebruiken van speciale tags komt je boodschap beter over, ook bij doelgroepen waar je misschien in eerste instantie niet aan denkt. En ook je plek bij Google kun je door een beetje diepte in je markup positief beïnvloeden. |
64 |
Betekenisvolle XHTML Jan Willem Groenenberg |
Semantiek van XHTML elementen is niets meer en niets minder dan dat je alle XHTML elementen zó gebruikt dat de betekenis van het element volledig tot zijn recht komt. Zo optimaliseer je de interpretatie door systemen als browsers, search engine bots en dergelijke. |
63 |
Ontwerpproces in flash Ivo van der Grift |
Flash is op tekengebied nog steeds een Spartaanse omgeving. Dit dwingt je als ontwerper tot het maken van harde keuzes: afwegingen tussen visuele aantrekkelijkheid en wat het minst kost aan performance en bestandsgrootte. |
62 |
Winkels en websites marrije schaake |
Winkels bestaan al honderden jaren. In de loop der tijd is er veel ervaring opgebouwd over wat werkt en wat niet werkt en hoe je mensen het beste kunt verleiden om iets bij je te komen kopen. Hoogste tijd dus om te bekijken wat websitemakers kunnen leren van winkelontwerpers. |
61 |
Vrààg die aandacht Juliette Reinders Folmer |
Natuurlijk moet je in de eerste plaats een goede website neerzetten, maar daar heb je niets aan als er niemand komt kijken. Maar hoe krijg je mensen nu zover dat ze naar je site komen, en hoe zie je of je strategie gewerkt heeft? |
60 |
Web services deel 2 Sander Nagtegaal |
Ook voor developers kunnen web services veel opleveren. Je kunt jezelf tijd, geld en moeite besparen door voor een nieuw probleem een bestaande oplossing te zoeken. Tien tegen een dat er een web service is die precies doet wat jij wilt. |
59 |
Web services deel 1 Sander Nagtegaal |
Web services geven je de mogelijkheid om zonder veel programmeerwerk functionaliteiten toe te voegen aan je websites. Maak optimaal gebruik van wat anderen al voor je ontwikkeld hebben! |
58 |
Een lekkere kop Dirk Dragstra en Paulien Osse |
Waarom leest iedereen jouw stukje? Waarom pakken bezoekers juist jouw toepassing? Gewoon. Omdat je het lekker aankeilt of aanprijst. Maar hoe doe je dat? Wat is de essentie van de kop en intro? Dit gaat niet over platte taal maar gewoon over schrijftechniek... |
56 |
Introductie tot XSL-T Wouter Demuynck |
XSL-T biedt veel mogelijkheden: je kunt de presentatievorm van data wijzigen, met de volgorde spelen, data volledig verbergen of meerdere keren weergeven, of zelfs nieuwe inhoud toevoegen. Zie een transformatie van het Naar Voren-archief... |
57 |
Analyse en beeldvorming Hedwyg van Groenendaal |
Wie een website gaat bouwen doet er verstandig aan om volgens een nauwkeurig bepaald plan te werken. Maar dan moet je natuurlijk wel weten voor wie of wat je het allemaal doet. Wie is je klant eigenlijk, en wat moet je van hem of haar weten? Nieuwsgierigheid is hierbij vereist! |
54 |
Breng structuur aan in je werk! Kristoff Bertram |
Als je alleen werkt is het vaak al moeilijk om je werk goed te structureren, laat staan als je met meerdere mensen aan een project bezig bent. Bestanden slingeren vaak in de meest vreemde mappen, en de een begrijpt de code van de ander niet. Een goede methodiek doet wonderen! |
55 |
Pixel art Arjan Westerdiep |
Hoe maak je een goede pixel-illustratie? Volg het hele proces aan de hand van een voorbeeld en lees een korte handleiding voor het gebruik van pixel-illustraties en bitmap fonts in Flash. |
53 |
Schrijven is geen kunst Marnix Pauwels |
Als je eerste zin bagger is, wordt de tweede met tegenzin gelezen. Dat zou dan deze zijn. Maar dat viel wel mee, toch? Schrijven is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld. |
52 |
Typografie & Internet Herman van Bostelen |
Typografie zou op het beeldscherm een even belangrijke en vanzelfsprekende betekenis moeten hebben als in drukwerk. Maar dan moet je wel de typografische regels toetsen aan de eigenheid van het medium. |
51 |
Persona’s voor succesvolle sites Marrije Schaake |
Persona’s kunnen je helpen om in de huid te kruipen van één of meerdere bezoekers van je site. Ze kunnen bovendien helpen bij een goede communicatie tussen de verschillende disciplines die meewerken aan het project. |
50 |
XHTML in het echt Jeffrey Zeldman |
Webstandaarden zijn er niet om gebruikers dwars te zitten of om rigide regels op te dringen aan bouwers en ontwerpers. Ze zijn er om goede, mooie sites te bouwen die morgen net zo fantastisch werken als vandaag. Maar hoe gebruik je webstandaarden in de praktijk? |
49 |
Usability en design Peter Kassenaar |
Usability en design worden vaak gezien als twee tegenpolen. Maar usability en design kunnen wel degelijk hand in hand gaan en hoeven echt geen gezworen vijanden te zijn. |
48 |
Ik werk aan mijn merk Annedien Hoen |
Personal branding betekent dat je jezelf duidelijk op de kaart zet. Dat je nadenkt over je doelen in het leven (zakelijk of persoonlijk) en erbij stil gaat staan of je dit ook communiceert. De essentie van jouw persoon vinden en dit uitdragen. |
47 |
Gebruik die browser! Lodewijk Schutte |
Naast de functies die je als bouwer in je website kunt stoppen, kan de bezoeker van je site ook gebruik maken van de functionaliteiten die de browser biedt. Enkele tips om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van de browser. |
46 |
Zoekmachines en het NIET gevonden worden Jeroen van de Wiel |
Het is een hele kunst om je site zo goed mogelijk gevonden te laten worden door zoekmachines. Maar soms wil je dat je bestanden veilig staan en juist NIET gevonden worden. |
45 |
Betekenisvolle markup Kristiaan Thivessen |
Om het meeste uit XHTML en CSS te halen, kun je het concept van scheiding tussen structuur en stijl vrij letterlijk nemen. Zet elke gedachte aan het uiterlijk uit je hoofd en kijk naar wat nu precies de content is. |
44 |
Medewerkers op afstand Dennis Hettema |
Goede medewerkers zijn soms moeilijk te vinden. En misschien heb je ook geen behoefte aan vaste krachten. Freelancers die vanuit hun eigen huis (of land!) werken kunnen je uit de brand helpen. |
40 |
XHTML, het makkelijke taaltje Babette van Hardeveld |
XHTML heeft veel voordelen: de uitbreidingsmogelijkheden van XML in combinatie met schone en stabiele HTML. Het wint echter moeizaam terrein. |
43 |
Website usability Oskar van Rijswijk |
Het kost misschien even tijd, maar rustig kijken naar de usability van een website loont echt de moeite. Een aantal zaken waar je op moet letten op een rijtje. |
42 |
Online at the frontline Erwin van der Zande |
In een crisissituatie is de honger naar informatie van het publiek groot. Nu de langverwachte aanval op Irak is begonnen, kan internet zijn waarde als nieuwsmedium definitief gaan bewijzen. |
41 |
Functioneel ontwerp Yohan Creemers |
Het ontwikkelen van een rich internet applicatie is niet zo moeilijk of tijdrovend als gedacht wordt. Een goed functioneel ontwerp is het halve werk. |
39 |
Tekstschrijven Marnix Pauwels |
Een notaris wil een paar fijne stukken tekst. En die wil jij best verstrekken. Maar hoe pak je dat nou aan? En wat moet je vooral vermijden? |
38 |
De nieuwe jas Raoul Dovermann |
Iedereen die ooit een bestaande site een nieuwe lay-out heeft gegeven kent het gevoel van onmacht: hoe moet ik hier nu iets van maken? Redesignen is niet gemakkelijk, maar het kan wel. |
37 |
Het is maar een spelletje Stephan Fellinger |
Computerspellen worden door steeds meer mensen en steeds meer doelgroepen gespeeld, ook online. Een ontwikkeling die interessante kansen biedt voor adverteerders... |
36 |
Rich Internet Applications Nicoline Wouterlood |
Transacties via internet (een reis boeken, iets kopen, een verzekering afsluiten) verlopen vaak moeizaam. Er zijn veelbelovende signalen dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen. |
35 |
Het testen van toegankelijkheid Wouter Demuynck |
Bij het opzetten van een website kun je rekening houden met de aanbevelingen voor toegankelijk bouwen. Maar hoe test je nou of je het ook allemaal goed doet? |
34 |
Mensen maken het forum Dennis Hettema |
Een online community is meer dan alleen techniek: het is liefde en haat, koppijn en vreugde, leuk en chockerend... Wat moet je doen voor een succesvolle community? |
33 |
Aardig zijn Robert Jan Verkade |
Ieder item en elke functie op een website vertelt iets aan de bezoeker. Het is belangrijk om goed na te denken over hoe alles op hem of haar overkomt. “Aardig zijn” verhoogt namelijk het effect van een website. |
32 |
Jaaroverzicht 2002 Peter-Paul Koch |
Nu 2002 overgaat in 2003, is de tijd gekomen om de balans van het afgelopen jaar op te maken. Wat waren de voornaamste ontwikkelingen van 2002? Zijn er fundamentele dingen veranderd? Wat kunnen we volgend jaar verwachten? |
31 |
RSS - Laat die content maar stromen Bob den Otter |
RSS is uitermate geschikt voor sites die vaak updaten en daarbij hun content presenteren in afzonderlijke stukken of artikelen. Maar wat is RSS? Een korte uitleg en een fiks aantal praktijkvoorbeelden. |
30 |
Goed gereedschap Martijn van Es |
In den beginne was er Blogger. Drie jaar later zijn er honderden Nederlandse weblogs en ook het aantal weblogtools groeit gestaag. Maar wat is het verschil? En welke is geschikt voor jouw weblog? Een vergelijkend warenonderzoek. |
29 |
Van profeten en ongelovigen Stijn van de Vyver |
In 2001 startte fifteen.be, een online magazine over cultuur. De redactie dacht goed na over de vorm die hun idee moest krijgen om te slagen op internet. Hun ervaringen op een rijtje. |
28 |
Flash is leuk Boudewijn Danser |
Er zijn nog steeds veel mensen die niet vrolijk worden als ze een Flash-site tegenkomen, of als iemand voorstelt om Flash in hun website te gebruiken. Waarom heeft Flash een slechte naam? En is het wel terecht? |
26 |
Mail-een-vriend script Michel Honig |
Wil je meer mensen in contact brengen met die interessante content die op je site staat? Dan is het een goed idee om je lezers in te schakelen bij de promotie. Bijvoorbeeld door ze de mogelijkheid te geven om links naar artikelen te versturen. |
27 |
Stop de ontketening Albert de Klein |
Iedereen die wel eens inhoud voor het web maakt kent het probleem. Vrijwel ongemerkt verdwijnen pagina’s waar je ooit naar verwezen hebt en verschijnen nu cryptische 404-foutpagina’s. Wat kun je daar aan doen? |
25 |
Content zei u? Remco Sikkema |
Content was king, is dood en wordt weer onmisbaar. Zo maar wat frasen uit dikke rapporten over content. Maar wat is content eigenlijk? Daar bestaan verschillende meningen over. |
24 |
Voordelen van een CMS Gerry McGovern |
Als je regelmatig veel content publiceert van verschillende auteurs zou je eens serieus na moeten denken over de aanschaf van een content management systeem (CMS). Een goed CMS kan je helpen bij het stroomlijnen van de publicatieprocessen. |
23 |
Toegankelijke sites zijn lelijk Dennis Hunneman & Robert Jan Verkade |
De voorbeelden van toegankelijke sites blinken, in het algemeen, niet uit door schoonheid. De manier waarop de richtlijnen worden gepresenteerd blinken, in het algemeen, niet uit door eenvoud. Waarom zou je eigenlijk toegankelijk bouwen? |
22 |
Toegankelijk internet Ivo van Duijneveldt |
Internet wordt langzamerhand een onmisbaar communicatiemiddel, ook voor gehandicapten. Maar ze lopen vaak tegen drempels aan die websites ontoegankelijk maken. Wat zijn de meest voorkomende problemen? En hoe kun je deze drempels bestrijden? |
21 |
Semantic web Jeroen Wester |
Het internet groeit en groeit, en zelfs de zoekmachines houden het niet meer bij: ze kunnen nog maar een beperkt gedeelte van het web indexeren. Wat kunnen we doen om er voor te zorgen dat mensen in de toekomst kunnen vinden wat ze zoeken? |
20 |
Klanten overtuigen Joke Pikaar |
Je weet al alles over ontwerp, coderen, gebruiksvriendelijkheid en het vasthouden van bezoekers op de websites die je bouwt. Maar hoe ga je dat zó overtuigend vertellen aan klanten dat ze enthousiast worden en je inhuren? |
19 |
Een rendering mode selecteren Eric Meyer |
De browser-oorlog heeft er voor gezorgd dat er veel webpagina’s bestaan die gebouwd zijn rond de (on)hebbelijkheden van die browsers. Het briljante idee van doctype-wisseling kan helpen bij de overgang naar een internet dat wel aan de standaarden voldoet. |
18 |
XML Sander Nagtegaal |
XML is de laatste jaren uitgegroeid van buzzword tot een onmisbaar onderdeel van de IT-branche. Het zal een sleutelrol spelen in het vergroten van de interoperabiliteit op het web. Maar wat is dat? En wat doet XML? |
Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs