» direct naar zoek en menu

Voorheen tijdschrift voor webwerkers

Het archief - alle artikelen op een rijtje

nr. titel & auteur het gaat over...
67 Zoektips voor professionals
Jeroen van de Wiel
Goed zoeken begint met het doorgronden van de verschillende opties die zoekmachines bieden. Door deze opties op verschillende manieren te combineren kun je je doel bereiken. Een overzicht van een aantal opties en tips om beter te zoeken.
66 Bookmarklets voor webdesigners
Milo Vermeulen
Bookmarklets, ook wel favelets genaamd, zijn een speciaal soort bookmarks of favorieten die in plaats van http://-adressen javascript:-urls bevatten. Een aantal voorbeelden en een kijkje onder de motorkap van een bookmarklet.
65 Breng detail aan in je markup
Anne van Kesteren
De tijd dat bij webpagina’s alleen het eindresultaat telt is voorbij. Tegenwoordig worden er ook eisen gesteld aan je markup. En niet voor niets! Door het gebruiken van speciale tags komt je boodschap beter over, ook bij doelgroepen waar je misschien in eerste instantie niet aan denkt. En ook je plek bij Google kun je door een beetje diepte in je markup positief beïnvloeden.
64 Betekenisvolle XHTML
Jan Willem Groenenberg
Semantiek van XHTML elementen is niets meer en niets minder dan dat je alle XHTML elementen zó gebruikt dat de betekenis van het element volledig tot zijn recht komt. Zo optimaliseer je de interpretatie door systemen als browsers, search engine bots en dergelijke.
63 Ontwerpproces in flash
Ivo van der Grift
Flash is op tekengebied nog steeds een Spartaanse omgeving. Dit dwingt je als ontwerper tot het maken van harde keuzes: afwegingen tussen visuele aantrekkelijkheid en wat het minst kost aan performance en bestandsgrootte.
62 Winkels en websites
marrije schaake
Winkels bestaan al honderden jaren. In de loop der tijd is er veel ervaring opgebouwd over wat werkt en wat niet werkt en hoe je mensen het beste kunt verleiden om iets bij je te komen kopen. Hoogste tijd dus om te bekijken wat websitemakers kunnen leren van winkelontwerpers.
61 Vrààg die aandacht
Juliette Reinders Folmer
Natuurlijk moet je in de eerste plaats een goede website neerzetten, maar daar heb je niets aan als er niemand komt kijken. Maar hoe krijg je mensen nu zover dat ze naar je site komen, en hoe zie je of je strategie gewerkt heeft?
60 Web services deel 2
Sander Nagtegaal
Ook voor developers kunnen web services veel opleveren. Je kunt jezelf tijd, geld en moeite besparen door voor een nieuw probleem een bestaande oplossing te zoeken. Tien tegen een dat er een web service is die precies doet wat jij wilt.
59 Web services deel 1
Sander Nagtegaal
Web services geven je de mogelijkheid om zonder veel programmeerwerk functionaliteiten toe te voegen aan je websites. Maak optimaal gebruik van wat anderen al voor je ontwikkeld hebben!
58 Een lekkere kop
Dirk Dragstra en Paulien Osse
Waarom leest iedereen jouw stukje? Waarom pakken bezoekers juist jouw toepassing? Gewoon. Omdat je het lekker aankeilt of aanprijst. Maar hoe doe je dat? Wat is de essentie van de kop en intro? Dit gaat niet over platte taal maar gewoon over schrijftechniek...
56 Introductie tot XSL-T
Wouter Demuynck
XSL-T biedt veel mogelijkheden: je kunt de presentatievorm van data wijzigen, met de volgorde spelen, data volledig verbergen of meerdere keren weergeven, of zelfs nieuwe inhoud toevoegen. Zie een transformatie van het Naar Voren-archief...
57 Analyse en beeldvorming
Hedwyg van Groenendaal
Wie een website gaat bouwen doet er verstandig aan om volgens een nauwkeurig bepaald plan te werken. Maar dan moet je natuurlijk wel weten voor wie of wat je het allemaal doet. Wie is je klant eigenlijk, en wat moet je van hem of haar weten? Nieuwsgierigheid is hierbij vereist!
54 Breng structuur aan in je werk!
Kristoff Bertram
Als je alleen werkt is het vaak al moeilijk om je werk goed te structureren, laat staan als je met meerdere mensen aan een project bezig bent. Bestanden slingeren vaak in de meest vreemde mappen, en de een begrijpt de code van de ander niet. Een goede methodiek doet wonderen!
55 Pixel art
Arjan Westerdiep
Hoe maak je een goede pixel-illustratie? Volg het hele proces aan de hand van een voorbeeld en lees een korte handleiding voor het gebruik van pixel-illustraties en bitmap fonts in Flash.
53 Schrijven is geen kunst
Marnix Pauwels
Als je eerste zin bagger is, wordt de tweede met tegenzin gelezen. Dat zou dan deze zijn. Maar dat viel wel mee, toch? Schrijven is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld.
52 Typografie & Internet
Herman van Bostelen
Typografie zou op het beeldscherm een even belangrijke en vanzelfsprekende betekenis moeten hebben als in drukwerk. Maar dan moet je wel de typografische regels toetsen aan de eigenheid van het medium.
51 Persona’s voor succesvolle sites
Marrije Schaake
Persona’s kunnen je helpen om in de huid te kruipen van één of meerdere bezoekers van je site. Ze kunnen bovendien helpen bij een goede communicatie tussen de verschillende disciplines die meewerken aan het project.
50 XHTML in het echt
Jeffrey Zeldman
Webstandaarden zijn er niet om gebruikers dwars te zitten of om rigide regels op te dringen aan bouwers en ontwerpers. Ze zijn er om goede, mooie sites te bouwen die morgen net zo fantastisch werken als vandaag. Maar hoe gebruik je webstandaarden in de praktijk?
49 Usability en design
Peter Kassenaar
Usability en design worden vaak gezien als twee tegenpolen. Maar usability en design kunnen wel degelijk hand in hand gaan en hoeven echt geen gezworen vijanden te zijn.
48 Ik werk aan mijn merk
Annedien Hoen
Personal branding betekent dat je jezelf duidelijk op de kaart zet. Dat je nadenkt over je doelen in het leven (zakelijk of persoonlijk) en erbij stil gaat staan of je dit ook communiceert. De essentie van jouw persoon vinden en dit uitdragen.
47 Gebruik die browser!
Lodewijk Schutte
Naast de functies die je als bouwer in je website kunt stoppen, kan de bezoeker van je site ook gebruik maken van de functionaliteiten die de browser biedt. Enkele tips om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van de browser.
46 Zoekmachines en het NIET gevonden worden
Jeroen van de Wiel
Het is een hele kunst om je site zo goed mogelijk gevonden te laten worden door zoekmachines. Maar soms wil je dat je bestanden veilig staan en juist NIET gevonden worden.
45 Betekenisvolle markup
Kristiaan Thivessen
Om het meeste uit XHTML en CSS te halen, kun je het concept van scheiding tussen structuur en stijl vrij letterlijk nemen. Zet elke gedachte aan het uiterlijk uit je hoofd en kijk naar wat nu precies de content is.
44 Medewerkers op afstand
Dennis Hettema
Goede medewerkers zijn soms moeilijk te vinden. En misschien heb je ook geen behoefte aan vaste krachten. Freelancers die vanuit hun eigen huis (of land!) werken kunnen je uit de brand helpen.
40 XHTML, het makkelijke taaltje
Babette van Hardeveld
XHTML heeft veel voordelen: de uitbreidingsmogelijkheden van XML in combinatie met schone en stabiele HTML. Het wint echter moeizaam terrein.
43 Website usability
Oskar van Rijswijk
Het kost misschien even tijd, maar rustig kijken naar de usability van een website loont echt de moeite. Een aantal zaken waar je op moet letten op een rijtje.
42 Online at the frontline
Erwin van der Zande
In een crisissituatie is de honger naar informatie van het publiek groot. Nu de langverwachte aanval op Irak is begonnen, kan internet zijn waarde als nieuwsmedium definitief gaan bewijzen.
41 Functioneel ontwerp
Yohan Creemers
Het ontwikkelen van een rich internet applicatie is niet zo moeilijk of tijdrovend als gedacht wordt. Een goed functioneel ontwerp is het halve werk.
39 Tekstschrijven
Marnix Pauwels
Een notaris wil een paar fijne stukken tekst. En die wil jij best verstrekken. Maar hoe pak je dat nou aan? En wat moet je vooral vermijden?
38 De nieuwe jas
Raoul Dovermann
Iedereen die ooit een bestaande site een nieuwe lay-out heeft gegeven kent het gevoel van onmacht: hoe moet ik hier nu iets van maken? Redesignen is niet gemakkelijk, maar het kan wel.
37 Het is maar een spelletje
Stephan Fellinger
Computerspellen worden door steeds meer mensen en steeds meer doelgroepen gespeeld, ook online. Een ontwikkeling die interessante kansen biedt voor adverteerders...
36 Rich Internet Applications
Nicoline Wouterlood
Transacties via internet (een reis boeken, iets kopen, een verzekering afsluiten) verlopen vaak moeizaam. Er zijn veelbelovende signalen dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen.
35 Het testen van toegankelijkheid
Wouter Demuynck
Bij het opzetten van een website kun je rekening houden met de aanbevelingen voor toegankelijk bouwen. Maar hoe test je nou of je het ook allemaal goed doet?
34 Mensen maken het forum
Dennis Hettema
Een online community is meer dan alleen techniek: het is liefde en haat, koppijn en vreugde, leuk en chockerend... Wat moet je doen voor een succesvolle community?
33 Aardig zijn
Robert Jan Verkade
Ieder item en elke functie op een website vertelt iets aan de bezoeker. Het is belangrijk om goed na te denken over hoe alles op hem of haar overkomt. “Aardig zijn” verhoogt namelijk het effect van een website.
32 Jaaroverzicht 2002
Peter-Paul Koch
Nu 2002 overgaat in 2003, is de tijd gekomen om de balans van het afgelopen jaar op te maken. Wat waren de voornaamste ontwikkelingen van 2002? Zijn er fundamentele dingen veranderd? Wat kunnen we volgend jaar verwachten?
31 RSS - Laat die content maar stromen
Bob den Otter
RSS is uitermate geschikt voor sites die vaak updaten en daarbij hun content presenteren in afzonderlijke stukken of artikelen. Maar wat is RSS? Een korte uitleg en een fiks aantal praktijkvoorbeelden.
30 Goed gereedschap
Martijn van Es
In den beginne was er Blogger. Drie jaar later zijn er honderden Nederlandse weblogs en ook het aantal weblogtools groeit gestaag. Maar wat is het verschil? En welke is geschikt voor jouw weblog? Een vergelijkend warenonderzoek.
29 Van profeten en ongelovigen
Stijn van de Vyver
In 2001 startte fifteen.be, een online magazine over cultuur. De redactie dacht goed na over de vorm die hun idee moest krijgen om te slagen op internet. Hun ervaringen op een rijtje.
28 Flash is leuk
Boudewijn Danser
Er zijn nog steeds veel mensen die niet vrolijk worden als ze een Flash-site tegenkomen, of als iemand voorstelt om Flash in hun website te gebruiken. Waarom heeft Flash een slechte naam? En is het wel terecht?
26 Mail-een-vriend script
Michel Honig
Wil je meer mensen in contact brengen met die interessante content die op je site staat? Dan is het een goed idee om je lezers in te schakelen bij de promotie. Bijvoorbeeld door ze de mogelijkheid te geven om links naar artikelen te versturen.
27 Stop de ontketening
Albert de Klein
Iedereen die wel eens inhoud voor het web maakt kent het probleem. Vrijwel ongemerkt verdwijnen pagina’s waar je ooit naar verwezen hebt en verschijnen nu cryptische 404-foutpagina’s. Wat kun je daar aan doen?
25 Content zei u?
Remco Sikkema
Content was king, is dood en wordt weer onmisbaar. Zo maar wat frasen uit dikke rapporten over content. Maar wat is content eigenlijk? Daar bestaan verschillende meningen over.
24 Voordelen van een CMS
Gerry McGovern
Als je regelmatig veel content publiceert van verschillende auteurs zou je eens serieus na moeten denken over de aanschaf van een content management systeem (CMS). Een goed CMS kan je helpen bij het stroomlijnen van de publicatieprocessen.
23 Toegankelijke sites zijn lelijk
Dennis Hunneman & Robert Jan Verkade
De voorbeelden van toegankelijke sites blinken, in het algemeen, niet uit door schoonheid. De manier waarop de richtlijnen worden gepresenteerd blinken, in het algemeen, niet uit door eenvoud. Waarom zou je eigenlijk toegankelijk bouwen?
22 Toegankelijk internet
Ivo van Duijneveldt
Internet wordt langzamerhand een onmisbaar communicatiemiddel, ook voor gehandicapten. Maar ze lopen vaak tegen drempels aan die websites ontoegankelijk maken. Wat zijn de meest voorkomende problemen? En hoe kun je deze drempels bestrijden?
21 Semantic web
Jeroen Wester
Het internet groeit en groeit, en zelfs de zoekmachines houden het niet meer bij: ze kunnen nog maar een beperkt gedeelte van het web indexeren. Wat kunnen we doen om er voor te zorgen dat mensen in de toekomst kunnen vinden wat ze zoeken?
20 Klanten overtuigen
Joke Pikaar
Je weet al alles over ontwerp, coderen, gebruiksvriendelijkheid en het vasthouden van bezoekers op de websites die je bouwt. Maar hoe ga je dat zó overtuigend vertellen aan klanten dat ze enthousiast worden en je inhuren?
19 Een rendering mode selecteren
Eric Meyer
De browser-oorlog heeft er voor gezorgd dat er veel webpagina’s bestaan die gebouwd zijn rond de (on)hebbelijkheden van die browsers. Het briljante idee van doctype-wisseling kan helpen bij de overgang naar een internet dat wel aan de standaarden voldoet.
18 XML
Sander Nagtegaal
XML is de laatste jaren uitgegroeid van buzzword tot een onmisbaar onderdeel van de IT-branche. Het zal een sleutelrol spelen in het vergroten van de interoperabiliteit op het web. Maar wat is dat? En wat doet XML?

Verder terug in de tijd?

Archief

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs