» direct naar zoek en menu

Voorheen tijdschrift voor webwerkers

Het archief - alle artikelen op een rijtje

nr. titel & auteur het gaat over...
167 Zorg voor dynamische webcontent
Michiel Heijmans
Veranderende content is de aanjager voor bezoeken aan je website. Een dynamische website trekt mensen, en dat vertaalt zich in nieuwe klanten of in herhalingsaankopen. Tips voor verschillende manieren om je website actueel en aantrekkelijk te houden.
166 Webrichtlijnen voor de redactie
Gerrit Berkouwer en Robert Jan Verkade
De redactie heeft een heel belangrijke rol in het voldoen aan de webrichtlijnen. Het geselecteerde CMS kan nog zo goed zijn – als de redactie steekjes laat vallen is het snel gedaan met die mooie 100% conformiteit aan de webrichtlijnen. In dit artikel geven we 4 tips voor de webredactie.
165 Google Maps en de Webrichtlijnen
Albert de Klein
Kaarten zoals Google Maps of Open Street Map worden veel gebruikt om informatie te visualiseren. Tips en technieken om deze kaarten zó te bouwen dat ze aan de webrichtlijnen voldoen en de toegankelijkheid en vindbaarheid zijn gewaarborgd.
164 Een Wordpress theme in 30 minuten!
Tanja de Bie
Voor iedereen met CSS kennis, maar die er nog steeds niet aan toe was gekomen te leren hoe een Wordpress theme in elkaar zit. Het is echt niet zo moeilijk, slechts 30 minuten voor de basis, let maar op!
163 Denken in componenten
Niels Matthijs
Zowel HTML als CSS zijn eenvoudige en vergevingsgezinde talen. Deze laagdrempeligheid heeft geleid tot een exponentiële groei van het internet, maar ook tot veel websites met onleesbare, onstabiele en onbeheerbare code. Dit kun je oplossen door te werken met componenten.
162 Ik ga op kamp en ik neem mee…
Marrije Schaake
Je hebt met een groep mensen een leuk idee voor een applicatie of een website. Maar door de drukte van alledag komen jullie er niet aan toe om de plannen uit te voeren. Praktische tips voor een manier om snel veel gedaan te krijgen!
161 WCAG 2.0 kan het niet alleen
Robert Jan Verkade
Sinds december 2008 zijn er nieuwe richtlijnen voor de toegankelijkheid van webcontent (WCAG 2.0). Aan richtlijnen alleen hebben we echter niet genoeg. Iedereen die bij een webproject betrokken is moet voelen hoe belangrijk toegankelijk is voor het behalen van je doelstellingen. Maar hoe bereik je dat?
160 Het creatieve proces
Sanne Miltenburg
Het is vaak fascinerend om te zien hoe anderen, in diverse creatieve werkgebieden, tot een eindresultaat komen. Sanne Miltenburg schrijft over de ‘making of’ van een van haar illustratie-opdrachten.
159 Kleurencheck: niet vergeten
Judith van Dam
Als je zelf niet dagelijks met kleurenblindheid te maken hebt, vergeet je makkelijk om daar rekening mee te houden. En een fout ontwerp is zó gemaakt. Gelukkig is een goed ontwerp óók zo gemaakt, met behulp van de kleurencheck.
158 En de Usability Award gaat naar ...
Jules Ernst en Robert Jan Verkade
Ook dit jaar wordt de Usability Award uitgereikt. Vier van de vijf genomineerde bedrijven gaven aan dat zij veel rekening hadden gehouden met de ijkpunten van het waarmerk drempelvrij. Wij namen de proef op de som.
157 Omgaan met opdrachtgevers
Sanne Miltenburg
Als freelancer heb je contact met verschillende opdrachtgevers. Dat zorgt voor veel variatie. Een voordeel, maar het heeft uiteraard ook nadelen. Aangezien je jezelf als opdrachtnemer vaak moet aanpassen aan de opdrachtgever (tenzij je super eigenwijs bent en het niet erg vindt daardoor opdrachten te verliezen) is het moeilijk één methode met succes te blijven volgen.
156 Flash en JavaScript als goede buren
Bob Corporaal
Twijfelen tussen Flash en HTML? Nergens voor nodig. Als je slim gebruik maakt van JavaScript is Flash vaak bijna net zo goed te beheersen als alledaagse HTML, en vallen veel bezwaren tegen het gebruik van Flash weg.
155 Agile (web)ontwikkeling
Morgan de Jonge
Agile (web)ontwikkeling kan een serieus alternatief zijn voor traditionele manieren van ontwikkelen. Bereik binnen minder tijd meer klanttevredenheid, en lever een website of webapplicatie op die beter aansluit bij wat de klant uiteindelijk wil.
154 De front-ender is je beste vriend
Robert Jan Verkade
In een ideale wereld zouden front- en backenders samen werken aan de beste website voor de bezoeker. Binnen een project heb je namelijk veel voordeel van het maken van goede afspraken en van een optimale samenwerking tussen back- en front-ender.
153 Front-end voor back-enders
Arjan Eising
Steeds meer bedrijven zien het nut van een degelijke front-end in, en er bestaan veel bedrijven waar de front-end apart van de back-end is georganiseerd. We gaan kijken naar de onderdelen van de front-end die voor back-enders interessant kunnen zijn.
152 Van T-shaped naar Sun-shaped
Tanja de Bie
Voor sommige interface designers lijkt het werkgebied erg beperkt (geworden). Hoe zorg je er voor dat jouw expertisegebied niets steeds verder afbrokkelt en dat je scherp én enthousiast blijft?
151 CSS-frameworks
Wybe Weysters
Je kunt bij iedere website die je maakt weer braaf precies dezelfde CSS-regels intikken. Het kan slimmer: met een (eigen) CSS-framework maak je steeds opnieuw een vliegende start voor een nieuwe site.
150 HTTP: de basis voor interactie
Jeroen Pulles
HTTP (Hypertext Transfer Protocol) is het protocol waarmee webpagina’s van de webserver naar de browser worden verstuurd. De webby-ness van je applicatie wordt voor een belangrijk deel bepaald door je keuzes in HTTP-instructies. Een toelichting aan de hand van een eenvoudig voorbeeld.
149 Wanneer alt, wanneer title?
Arjan Snaterse
Veel mensen zullen het alt- en het title-atribuut op dezelfde manier gebruiken. Toch is er verschil. Maar welke gebruik je nu eigenlijk waar? En wat is de longdesc?
148 Handheld stylesheets
Kilian Valkhof
Steeds meer mensen kunnen overal online zijn, maar niet iedere site is optimaal mobiel te bekijken. Naar Voren ook niet. Met Naar Voren als proefkonijn laten we zien hoe je een site omzet naar een mobiele versie.
147 Monkeyformats
Albert de Klein
In Nederland zijn er nog niet veel drukbezochte websites die microformats gebruiken. Dat hoeft geen belemmering te zijn: met behulp van Greasemonkey kun je ze gewoon zelf toevoegen. Maak je eigen Monkeyformats!
146 Microformats
Albert de Klein
Adressen en telefoonnummers zijn gemakkelijk te vinden tegenwoordig, maar importeren in je adresboek of mobiele telefoon blijft lastig. Microformats voegen structuur toe aan webpagina’s en zorgen daarmee voor meer gemak en bruikbaarheid.
145 Gratis ontwerp
Maaike de Laat, Bob Corporaal, Stephen Hay, Marrije Schaake en Robert Jan Verkade
Het komt — helaas — nog steeds voor dat er in een offerte om een gratis ontwerp wordt gevraagd. Als opdrachtgever zou je hier niet om moeten vragen omdat je uiteindelijk niet de kwaliteit zult krijgen die je wilt. Drie ontwerpers leggen uit waarom.
144 Structuur in je webtekst
Judith van Dam
Lezers willen bij een eerste blik op een tekst direct snappen waar het over gaat. Help je lezer bij het scannen van je teksten door je document goed in te delen.
143 Lijstjes
Robert Jan Verkade
Er is waarschijnlijk geen plek in huis waar zo veel gewerkt wordt met lijstjes als in de keuken. Geen betere plek om aan te geven welke lijstjes je kunt gebruiken en wanneer je ze gebruikt (of juist niet).
142 Schaalbaarheid
Peter de Blieck
Sta je, bij het starten van een project, niet bij stil bij het te verwachten aantal pageviews, dan is de kans aanwezig dat na de nodige schaalvergrotingen je project uitgroeit tot een gedrocht van een site/applicatie. Behoed jezelf voor het gedrocht met een aantal praktische handreikingen voor veilige en schaalbare PHP-applicaties.
141 Search Engine Reputation Management
Erik-Jan Bulthuis
Over het belang van branding zijn weinig twijfels. Een consument die weet dat je merk voor kwalitatief hoogwaardige producten staat, zal eerder een klant van je worden dan iemand die daar zo zijn twijfels over heeft. Een ander aspect van je PR is je reputatie. Reputatie is dan gedefinieerd als hoe mensen over je merk denken, welk gevoel ze bij je merk krijgen en hoe ze op verjaardagsfeestjes over je spreken.
140 Webstatistieken in de praktijk
Ellen den Ouden
Er is zoveel informatie beschikbaar dat je je erin kunt verdrinken. Vijf belangrijke handreikingen helpen je om de informatie uit webstatistieken, ook wel web analytics genoemd, veel beter te benutten.
139 Webrichtlijnen en SEO
Ramon Eijkemans
De webrichtlijnen van de overheid zijn niet alleen een richtlijn voor bouwkwaliteit. Ze vormen ook een goede basis voor de zoekmachine-optimalisatie van websites.
138 Vriendelijke URL’s
Arno Hoogma
Je ziet ze steeds vaker, die mooie leesbare URL’s. Ze maken je site aantrekkelijker voor mensen en zoekmachines. Het aardige is dat je ze – ook voor dynamische sites – zelf kunt maken met mod_rewrite en PHP.
137 Maak je formulieren vriendelijk
Maaike de Laat
Het maken van formulieren is een vak apart en verdient veel andacht en zorg. Er bestaan allerlei technieken om je formulier extra mooi en gebruiksvriendelijk te maken. In een paar stappen structureer je je formulier met betekenisvolle HTML en maak je ’m op met CSS.
136 OpenSearch
Albert de Klein
Het zoekvak of de zoekbalk, rechtsboven naast de adresbalk, is inmiddels een standaard onderdeel van de meeste browsers geworden. Via dit zoekvak zijn de favoriete zoekmachines binnen handbereik, zonder dat je naar hun websites hoeft te gaan. Maar hoe maak je nou een zoekvak voor je eigen website? Met OpenSearch is het heel eenvoudig.
135 Flex ontwikkelen
Joost Verweij & Dennis Ippel
Het is mogelijk om los van “Flex Builder” Flex- en ActionScript 3.0-applicaties te bouwen. Eén van de initiatieven op dit gebied is het open source FlashDevelop-project.
134 Kroniek van de Webrichtlijnen
Raph de Rooij
De Webrichtlijnen zijn ontwikkeld om het opdrachtgeverschap van overheidsorganisaties te versterken. Je maakt er de bouwkwaliteit van een website meetbaar mee en vergroot de toegankelijkheid en de duurzaamheid van websites. Een logische ontwikkeling richting een meer volwassen bedrijfstak.
133 Doe meer met je nieuwsbrief
Bas Holtzer
De dagelijkse vloed van e-mail, spam en virussen zorgt ervoor dat ontvangers steeds minder geduld hebben met wat er in hun inbox terechtkomt. Maak je klaar om een e-mailnieuwsbrief te versturen, maar weet wat je doet.
132 Aan de slag met .htaccess
Lodewijk Schutte
Spammers weren, leesbare URL’s maken, bestanden afschermen of persoonlijke foutmeldingen tonen – het kan allemaal. De meeste webservers draaien op Apache, en een .htaccess-bestand stelt je in staat om per directory de globale instellingen naar je hand te zetten.
131 CSS-modificatie
Peter-Paul Koch
JavaScript geeft je de mogelijkheid om de CSS-presentatielaag van je site te veranderen. Dat is bijvoorbeeld handig bij het tonen van foutmeldingen in de pagina of andere veranderingen waar je het oog van de bezoeker naar wilt trekken.
130 Stop met offreren!
Jan-Willem Seip
Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat ‘een offerte’ altijd een opdracht oplevert… Met wat ‘offertespelregels’ kun je heel concreet aan de slag om die onweerstaanbare en winnende aanbieding te maken.
129 Offerteverzoek
Marrije Schaake
Veel organisaties professionaliseren hun inkoopproces. Dit leidt regelmatig tot dikke offerteverzoeken. Maar kwantiteit is niet altijd kwaliteit. Hoe kun je er als klant voor zorgen dat je leveranciers een goede offerte kunnen uitbrengen?
128 Object georiënteerd JavaScript
Vincent de Haan
Objecten zijn bij het programmeren heel belangrijk. Technisch gezien kun je zonder, maar praktisch gezien eigenlijk niet meer. Het gebruik van objecten in JavaScript is helemaal niet moeilijk, wel handig.
127 Inline Scalable Vector Graphics
Dennis Ippel
Tot een echte doorbraak van de SVG standaard is het nog niet gekomen. Wellicht gaat dit nu veranderen door de ondersteuning van “Inline SVG” in de nieuwste versies van Firefox en Opera.
126 Front-end documentatie
Robert Jan Verkade
Iets saaiers dan het documenteren van je beslissingen is nauwelijks denkbaar, toch gaan we er mee aan de slag. En omdat Naar Voren nu vier jaar bestaat trakteren we je op een opzet van een front-end stijlgids.
125 Websites vertalen (deel 2)
Wouter van den Berg
De fundamentele vragen zijn beantwoord: je bent het eens geworden over ontwerpaanpassingen, er is content om te vertalen, en de klant weet wat ze wil qua doelgroep-aanpassingen. Deel 2: we kunnen aan het werk.
124 Websites vertalen (deel 1)
Wouter van den Berg
Als een vertaling slecht en zonder plan is gemaakt, gaat een vreemdetaalversie geen bezoekers en geen geld opleveren. Zo’n situatie kun je voorkomen door een aantal tips en trucs in acht te nemen. Deel 1: fundamentele vragen vooraf.
123 Flash op je website na Eolas
Bob Corporaal
Microsoft heeft recent laten weten dat het gedrag van alle ActiveX plugins (dus ook van Flash) in Internet Explorer gaat veranderen. Maar geen paniek: slimme oplossingen hiervoor maken je site alleen maar beter.
122 Performance van web pagina’s
Dirk de Kok
Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op hoe snel een pagina geladen en getoond wordt. We kijken naar deze factoren, en naar hoe je er zó mee om kunt gaan dat je een optimale performance haalt.
121 Virtueel stapelen met CSS
Martin Reurings
Soms is wat je ziet niet helemaal wat je krijgt. In een simpel voorbeeld zie je hoe de visuele representatie van een pagina niet altijd overeenkomt met je CSS- en HTML-structuur.
120 Aanmelden bij zoekmachines
Sanne Roemen
De website is bíjna klaar, alleen nog wat puntjes op de i en dan online zetten en aanmelden bij de zoekmachines. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Laten we dat eens simpel op een rij zetten in een stappenplan.
119 Aan de slag met JavaScript
Jeroen Visser
Door toevoeging van een extern script breid je je gelaagd gebouwde navigatie gemakkelijk uit met fancy gedrag, zonder ook maar één tag in het menu te wijzigen.
118 Aan de slag met CSS
Robert Jan Verkade
Shorthand properties (schrijf CSS korter, maar net zo krachtig) en specificities (de voorrangsregels binnen een CSS-bestand) maken het werk aan een CSS-bestand overzichtelijker.

Verder terug in de tijd?

Archief

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs