Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #120
De website is bíjna klaar, alleen nog wat puntjes op de i en dan online zetten en aanmelden bij de zoekmachines. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Laten we dat eens simpel op een rij zetten in een stappenplan.
Bij het bouwen van je site heb je natuurlijk rekening gehouden met de zoekmachines. Er is veel
discussie
over het nut van meta-data, maar wat niet ter discussie staat, is dat zoekmachines op zoek zijn naar
relevantie. Overigens gaat die discussie over het attribuut ‘keywords
’, niet over
de ‘title
’ en
de ‘description
’! Hoe laat je zien dat
jouw site voor het betreffende onderwerp relevant is? Door goede teksten te schrijven, die op de juiste
manier op te maken en daarvan specifieke metadata af te leiden. Daarnaast moet de structuur technisch
goed in elkaar zitten. Dus...
Goede teksten zijn kernachtig, en gaan daadwerkelijk over het onderwerp van de website en de pagina. Logisch, denk je, maar je komt maar al te vaak zeer bloemrijke marketingtaal tegen die kant noch wal raakt maar een bepaald ‘gevoel’ moet uitstralen. Bezoekers van websites hebben geen geduld om door die brij heen naar de daadwerkelijke informatie te zoeken. Wees dus to-the-point.
Maak voor de HTML gebruik van opmaak-elementen zoals em
, h1
,
h2
, etc. Hiermee geef je een hiërarchie in je teksten aan. Een aantal zoekmachines denkt
‘als een woord tussen opmaak-tags staat, is het een belangrijk woord’ en matcht dat meteen met
je metadata. Hierdoor gaat je relevantie omhoog. Zorg dus ook dat in de kopjes woorden staan die
inhoudelijk met je onderwerp te maken hebben.
Stem je metadata af op de tekst van de betreffende pagina. Gebruik het title-element om de websitenaam te vermelden én te melden waar de specifieke pagina over gaat.
Gebruik het keywords-attribuut om woorden die in de tekst belangrijk zijn, te vermelden en gebruik het description-attribuut om de betreffende pagina te beschrijven.
Maar al te vaak zie je dat de meta-elementen op alle pagina’s van de website hetzelfde zijn. Ook gaan ze vaak over het bedrijf, of over het product, maar niet over de website zelf. Dat is een gemiste kans en draagt niet bij tot je vindbaarheid.
Alle afbeeldingen in een website moeten een goede ‘alt-tekst’ hebben. Houd hierbij in je achterhoofd dat die de afbeelding moet beschrijven aan mensen en zoekrobots die de beelden niet kunnen zien. Een alt-tekst ‘foto’ voegt minder toe aan de relevantie van de site dan de alt-tekst ‘een besneeuwde berg’;.
Je website moet ‘crawlbaar’ zijn, dus een goede linkstructuur hebben. Een zoekrobotje gedraagt zich net zoals een browser voor gehandicapten. Als alle tekst in plaatjes staat, of in Flash, maak je het ze wel erg lastig om je meta-data te matchen met je bodytekst.
Bouw je een Flash-site met XML, dan kan je uit die XML ook heel makkelijk een
(X)HTML website genereren. Vervolgens kan je met een
robots.txt
aangeven welke pagina’s
je niet toegankelijk wilt maken voor de zoekrobotjes. Zo zorg je ervoor dat ze naar de (X)HTML pagina’s
gaan in plaats van naar de pagina’s met Flash.
Zoekrobots ‘struikelen’ meestal over frames. Het is op zijn minst erg onvoorspelbaar hoe een zoekmachine daarmee om gaat. Bij frames is de route die de zoekbot af moet leggen ingewikkelder en is de kans groot dat hij een aantal (belangrijke) pagina’s overslaat. De zoekmachine kan daarnaast geen rekening houden met frames als hij een link naar een subpagina van de site zou maken. Iemand die dan via de zoekmachine op die subpagina uitkomt, ziet geen navigatie meer. Hetzelfde gebeurt als een bezoeker een bookmark / favoriet maakt van een subpagina van de website.
Screen readers lopen dus ook vast in een frameset. Soms leest een screen reader in een website die met frames gebouwd is, alleen de navigatie voor, maar je kan er niet mee navigeren. Redenen om wél gebruik van frames te maken kan ik tegenwoordig echt niet meer verzinnen.
Zoek de meest ‘generieke’ title
, keywords
en
description
op. Meestal is dat de data die je op je homepagina hebt gebruikt. Zet deze even
in een tekstbestandje op je ‘desktop’ zodat je ze kan copy-pasten. Doe hetzelfde met je e-mailadres, adresgegevens etc.
Controleer bij alle zoekmachines eerst even of je er niet al in staat. Dubbel aanmelden terwijl je niets nieuws op de site hebt staan kan door de engine als zoekmachinespam worden aangemerkt. Elke zoekmachine gaat daar anders mee om, bij de ene word je gewoon overgeslagen, bij de ander kan je op een zwarte lijst komen.
Zoekmachines komen op drie manieren aan hun resultaten:
Veel zoekmachines maken gebruik van de diensten van anderen om hun lijsten te maken. De belangrijkste leveranciers van zoekresultaten zijn Google en Yahoo!/Overture. Kun je dan volstaan met een aanmelding bij die twee zoekmachines? Niet helemaal. Het is aan te raden je site handmatig aan te melden bij de grootste zoekmachines, en als je je een keer verveelt verder bij de ‘kleintjes’.
Het is niet handig je site snel achter elkaar herhaaldelijk aan te melden bij dezelfde zoekmachines. Wanneer een robot je eenmaal weet te vinden, en de website wijzigt met enige regelmaat, dan komen ze vanzelf weer terug. Dit kun je in je statistiekenprogramma opzoeken. Wat in het begin wél handig is: gedurende de eerste vier weken, niet meer dan één keer per week, even terug naar de grootste engines om je site opnieuw aan te melden. Let wel, het opnemen van de site kan tot ongeveer 3 maanden duren. Als je site er dus niet meteen instaat betekent dat niet dat hij ook niet in de ‘to do’ lijst staat om geïndexeerd te worden.
Het gerucht gaat dat wanneer er gebruik gemaakt wordt van aanmeldsoftware (software waarmee je je in één keer bij een hele hoop zoekmachines aanmeldt) dit gezien wordt als spam. Ik kan dit niet bevestigen, maar pas op dat je, als je de site al handmatig hebt aangemeld, dit niet nogmaals laat doen door een softwareprogramma of een aanmeldservice!
Er is trouwens een overzicht van trucs die in elk geval als zoekmachine spam worden aangemerkt en dus voor een ‘verbanning’ zorgen.
Het is echt niet nodig je aan te melden bij de volgende zoekmachines.
Omdat directories door mensen beheerd worden, leveren ze meestal zéér relevante content. Zoekmachines die gebruik maken van inhoud uit directories, kennen de resultaten die via een directory komen, extra gewicht toe. Bij de directories is het daarnaast, meer dan bij de zoekmachines, erg belangrijk dat er echt relevante informatie op de website staat. Wel kan het enorm lang duren voordat je wordt opgenomen. Ook hoor je niet altijd of je wordt opgenomen of niet of wat een reden voor afwijzing is.
The Open Directory Project is een hele belangrijke, omdat Google, AltaVista, AOL en Netscape Search een deel van hun zoekresultaten hiervandaan halen. Het is echter ook niet makkelijk om hier je websitevermelding te krijgen. Ga hiervoor naar www.dmoz.org. De website is onderverdeeld in een groot aantal categorieën en subcategorieën, die elk weer een ‘editor’ hebben. Navigeer naar de relevante subcategorie. Voor websites die lokaal georiënteerd zijn, begin je bij: Open Directory - World: Nederlands. Daar kun je de bewuste categorie erbij zoeken. Het is een goed idee om even rond te kijken op de websites die al in de door jou beoogde categorie opgenomen zijn. Dat geeft je veel informatie over welke sites door de editor als relevant beoordeeld worden. Heb je je categorie gevonden, dan zie je bovenaan een link staan ‘URL aanmelden’. Volg de instructies en wacht af.
Zoek (een aantal) subpagina’s die bij je passen. Per subpagina staat er meestal een contactlink onderaan (‘opmerkingen of suggesties?’) Daarna verschilt het per subpagina hoe ze werken. Soms kan je gewoon een formuliertje invullen, soms moet je een mailtje sturen. Sommige pagina’s willen een linkje terug naar de pagina, sommige zijn betaald, anderen gewoon gratis en daar staat je pagina dan ineens gewoon op, zonder bericht. Opname is echter wel belangrijk. Dit is de grootste door mensenhanden beheerde directory van Nederland. Hij telt voor je Google-pagerank.
Update september 2007: Een oplettende lezer wees ons erop dat er, op dit moment, rel="nofollow"
de links op startpagina staat. Hierdoor komt de waardering voor de Google-pagerank te vervallen.
Werkt op dezelfde manier als Startpagina.
De internationale Yahoo-site heeft directories. Als dat relevant voor jou is kun je je site hier aanmelden. Check eerst of je site al in de directories vermeld is. Zo nee, zoek daarna de categorie op waarin je vermeld wilt worden. In die categorie staat een link ‘suggest url’. Volg de instructies.
Het is het mooiste als je je site bij zoekmachines aanmeldt wanneer je al een vermelding bij DMOZ, Startpagina en/of Yahoo! Directories hebt. Je kunt ook eerst je site aanmelden bij de grote zoekmachines, en dan later als je in een directory staat, het nog een keer herhalen.
Er zijn eigenlijk nog maar drie internationale zoekmachines die er toe doen. Zij leveren de zoekresultaten aan alle grote internationale zoekmachines. Makkelijk hè? De grootste Nederlandse zoekmachines zijn ook met z’n drieën.
Klik op de voorpagina op ‘Alles over Google’, dan ‘ URL toevoegen / verwijderen’. Invullen en klaar is Kees.
Ga eerst naar de controlepagina. Voer de URL die je wilt aanmelden in in het zoekvenster. Verzend en MSN laat zien of je er al in staat. Staat je site er nog niet in, ga dan naar de aanmeldpagina om je site aan te melden.
Onderin het zoekscherm op de voorpagina staat ‘submit your site’. De bovenste ‘submit your site for free’ moet je hebben. Dan kom je in een scherm waar je een ID moet aanmaken (hier komt je e-mailadres van pas). De rest wijst zich vanzelf.
Ilse is (samen met dochter Vindex) de grootste Nederlandse zoekmachine. Helemaal onderaan de voorpagina klikken op ‘aanmelden’.
Aanmelden bij Kobala
Hier hoef je helemaal niets voor te doen. Sterker nog, als Vinden.nl jouw site eenmaal gevonden heeft, neemt hij hem op in allerlei categorieën waar je niet eens iets mee te maken hebt of wil hebben. Persoonlijk vind ik dat Vinden.nl zich hiermee schuldig maakt aan zoekmachinespam en onethisch gedrag.
Er zijn veel bedrijven die zich richten op het optimaliseren en aanmelden van websites. Er zit echter heel veel kaf tussen het koren. Waar professionele ondersteuning handig bij kan zijn is het zoekmachinevriendelijker maken van database-gegenereerde sites, en ook bij online marketing- en advertentieprogramma’s. Dit is echter vooral handig voor grotere bedrijven met complexe e-commerce websites.
Ik geef mijn klanten altijd opdracht om goed op te letten als zij zelf op het internet surfen. Vinden zij een website die over ‘hun’ onderwerp gaat, dan raad ik ze aan contact te zoeken met de webmaster en te vragen om een linkuitwisseling. Daarnaast kunnen ze met PR aandacht besteden aan hun website. Stuur een persbericht uit en zorg dat erover geschreven wordt, zowel online als offline. Ook is het gebruik van de domeinnaam in alle overige uitingen een absolute vereiste!
Hoewel steeds meer mensen een zoekmachine als startpagina ingesteld hebben en van daaruit hun surftocht over internet aanvangen wil ik je een laatste mantra meegeven:
Zoekmachines zijn niet alles.
Zoekmachines zijn niet alles.
Zoekmachines zijn niet alles.
is oomph advies; ict kruipolie. De ietwat ongewone combinatie van Sociale Academie, Informatica en Bedrijfskunde zet zij in om grenzen tussen ICT, marketing en R&D te slechten. Ze kan zich kwaad maken over mensen die gebakken lucht verkopen, iets waar haar klanten vaak profijt van hebben.
Publicatiedatum: 21 februari 2006
Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.
Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs