» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #33

Aardig zijn - Een goed voornemen

Het nieuwe jaar is begonnen en een aantal van ons zullen goede voornemens hebben gemaakt. Stoppen met roken, minder drinken, meer sporten, aardiger zijn. De meeste van die voornemens zullen inmiddels verbroken zijn, maar die laatste is best makkelijk vol te houden.

“Aardig zijn” is ook door te voeren naar websites. Ieder item en elke functie op een website vertelt iets aan de bezoeker. De bezoeker ervaart dit als prettig of onprettig. Als aardig of onaardig.

De hand in eigen boezem

Wij van NAAR VOREN proberen altijd zo aardig mogelijk te zijn. Zo denken we aan alles, tenminste dat dachten we. Toch kregen we een paar vragen. Eén vraag was waarom er geen “print-pagina” knop bij een artikel stond. NAAR VOREN wil natuurlijk dat de artikelen uitgeprint kunnen worden. Hiervoor schreven we een print-stylesheet. Een prachtig idee, druk op de print-knop van de browser en er komt een prima opgemaakt artikel, zonder overbodige franje, uit de printer.

Een ander punt is dat op deze site links niet in een apart venster worden geopend. Wij gingen er van uit dat onze bezoekers wel zouden weten dat dit gemakkelijk met muis+toetsenbord gedaan kon worden. Niet dus. Ondanks dat wij ons richten op webbouwers blijken er bezoekers (webbouwers) te zijn die de truc niet weten.

Is het dom van de bezoeker om deze twee dingen niet zelf uit te vinden of is het dom van NAAR VOREN om dit niet te vertellen? Dom is een groot woord, maar we hadden best aardiger voor de bezoeker kunnen zijn. Wij hadden deze toepassingen eerder moeten uitleggen. Mea Culpa!

Dat was onze eigen boezem, nu die van een ander.

Inloggen

Op een groot aantal sites moet er ingelogd worden. Nu zou mijn moeder niet weten wat “inloggen” precies is, maar daar komt ze snel genoeg achter. Wanneer laat je je bezoeker inloggen en hoe moet de bezoeker inloggen? De timing is net zo belangrijk als de opmaak, en ook dit heeft alles te maken met aardig zijn.

Timing

Het inloggen op internet-winkels is een vak apart. Bij een aantal moet ik eerst inloggen voordat ik mag winkelen. Dat vind ik vreemd, want dat overkomt je bij een normale winkel toch ook niet? Als er voor een supermarkt een portier staat die eerst mijn naam, mijn leeftijd, mijn e-mail adres en mijn telefoonnummer wil weten dan is de kans erg groot dat ik naar een andere winkel ga.

Als de winkel een beperkt bezorggebied heeft is een postcodecheck voordat ik ga winkelen wél erg handig. Dat ervaar ik als prettig, omdat ik dan al weet dat winkelen zinvol of zinloos is. Dat moeten ze niet bij de kassa vertellen: dat zou onaardig zijn, want dan heb ik net mijn hele boodschappenkar vol. Echter, mijn naam en andere gegevens... die vraag je pas als ik bij de kassa sta. Tot die tijd wil ik geholpen worden door een aardige bediende die zorgt dat ik gemakkelijk kan vinden wat ik zoek.

Over ieder item van de site moet worden nagedacht. Als je iemand voor het eerst tegenkomt vraag je toch ook niet direct naar zijn of haar telefoonnummer? Dat geldt ook voor websites.

Opmaak

Een groot aantal websites heeft te kampen heeft met ruimtegebrek. Er moet (te) veel informatie getoond worden. Voorwaar geen gemakkelijke opgave voor de ontwerper van de site. Hier kan de ontwerper kiezen voor een oplossing die ruimte bespaart. Dat kan er zo uit zien:



Mijn moeder denkt bij bovenstaand formulier: “Hé, dat is handig, ik hoef niets meer in te vullen, alles staat er al.” “Nee”, zegt de server. “U doet het fout. U begrijpt het niet goed, en u moet het opnieuw doen.” Mijn moeder heeft geen idee wat er verkeerd is gegaan en wat ze dan wél moet doen. Zij voelt zich een beetje dom, maar wie is er hier niet aardig? Het had gemakkelijk beter gekund en bovendien kan het de bezoeker niks schelen of de ontwerper te kampen had met ruimte gebrek. Wat dacht je hiervan:



of:





Dit is het feest der herkenning. Er hoeft niets uit de velden weggehaald te worden voordat er iets anders ingevuld kan worden en het is duidelijk wat er ingevuld moet worden. Een kind kan de was doen. En kost dit echt zo veel meer ruimte?

Kan die eerste, ruimtebesparende, oplossing dan echt niet? Natuurlijk wel, het is prima oplossing voor een site die zich richt op de “ervaren” internetgebruiker.

Reclame

Eén van de grootste bronnen van ergenis op internet is reclame. Er wordt echter wel geld mee verdiend en ik neem aan dat het onmisbaar is. Ik zie voldoende punten die verbeterd kunnen worden. Reclame hoeft namelijk niet als onaangenaam ervaren te worden. Popups en popunders zijn niet echt aardig, maar het kan altijd onaardiger.

Advertenties die over de hele pagina worden gelegd en pas na een aantal seconden de pagina weer vrijgeven, die zijn pas onaardig. Want wat zeggen ze eigenlijk: “Wij hebben controle! Kijken zal je! Het kan ons namelijk helemaal niks schelen of je iets aan ons product hebt, wij hebben betaald voor advertentie-ruimte dus doen wij er mee wat wij willen.”

Dan zijn er ook banners die net doen alsof ze bij Windows horen. De Windows-interface wordt overgenomen en compleet gemaakt met checkboxen en/of radiobuttons. Voor de mensen met een ander besturingssysteem dan Windows is het geen herkenbare interface, maar dat is zo’n kleine groep dat de adverteerder er geen rekening mee houdt. Iemand die geen Windows draait zal ook niets te besteden hebben, toch?

Het doel is duidelijk: de Windows-gebruiker moet bij de neus worden genomen en denken dat zij iets kan aanklikken. Het wonder gebeurt, de adverteerder heeft zijn click. Dat de bezoeker zich belazerd voelt doet kennelijk niet ter zake. Niet echt aardig.

Hoe kun je zelfs met reclame aardig zijn? Laat ik direct maar een voorbeeld nemen van een advertentie die gebruikmaakt van de interface van het besturingssysteem van de bezoeker. Kijk eens op C-net bij de product reviews, daar staat een voorbeeld dat wel aardig is. Wat gebeurt er? De advertentie wordt aangepast aan de rubriek waar ik ben. Zoek ik een notebook, dan zie ik notebookfabrikanten. Zoek ik een digitale camera, dan zie ik camerafabrikanten. Banners die zich aanpassen aan de omgeving waar de bezoeker zich bevindt. Deze advertenties helpen de bezoeker: dat is pas aardig. En beste adverteerder, uw reclame-euro wordt gerichter besteed.

Te klein?

Thuis werk ik nog altijd prima met een resolutie van 800x600. Daar werkt op dit moment 47% van de internetbevolking mee, dus dat is geen schande. Waarom vinden veel websites, zelfs internetwinkels, dat ik mijn resolutie moet aanpassen? Als ik bij een winkel of een bibliotheek kom wil ik niet dat er eerst naar mijn tas wordt gekeken. Als webbouwer kun je prima rekening houden met je bezoeker. Op Favelets.com staan handige hulpjes waarmee je onder andere de verschillende schermresoluties kunt nabootsen. Baseer de beslissing over de bouw, of een verandering, van een site op de (verwachte) bezoekersstatistieken. Dan kunnen zo veel mogelijk mensen gebruik maken van de gebouwde site.

Nadenken

Iedere site heeft een eigen benadering nodig, er zijn geen regels. Alles op een site vertelt iets aan de bezoeker, wat de ene keer goed werkt kan een andere keer als onaangenaam ervaren worden. De bezoeker is niet dom en wil zich ook niet dom voelen. De bouwer die nadenkt bouwt al snel een site die aardig is. Een goed voornemen voor heel 2003 (en verder).

Auteur

Robert Jan Verkade

startte NAAR VOREN en is één van de oprichters van eend.

Hij denkt niet dat je iedereen een plezier kunt doen, maar wel dat je het kunt proberen.

Publicatiedatum: 08 januari 2003

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs