» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #4

Betere websites door redactie - Hapklare brokken moeten we hebben

Een website die er niet alleen goed uitziet maar ook informatief is. Waarin een bezoeker vrij kan bewegen en zich thuis voelt. Een site met begrijpelijke antwoorden op logische vragen. Wie dit wil bereiken, moet de inhoudelijke kant evenveel aandacht geven als de techniek en vormgeving.

Helaas gaat het vaak anders. Je wilt laten zien wat er allemaal mogelijk is en wat je allemaal kan. En een opdrachtgever wil meetellen met zijn 'echte' website. Al gauw gaat de vorm dan de boventoon voeren. En de bezoeker trekt aan het kortste eind, want die raakt de weg kwijt of verzuipt in een silo ongeordende informatie.

Informatie zonder structuur is waardeloos, want niet consumeerbaar. Dat geldt voor teksten in het algemeen en misschien wel het sterkst voor webteksten. Maar met wat redactionele inspanningen krijgt een website-in-aanbouw meteen al een steviger skelet, en je kunt er een bestaande website enorm mee opwaarderen.

Redigeren is ordenen en zonodig doortastend optreden: hapklare brokken moeten we hebben. Ten eerste gaat het om het bepalen van een glasheldere structuur door na te denken over de hoofd- en bijzaken. Vervolgens om knippen en plakken. Schrijven en schrappen. En veel schuiven, met grote stukken zoals hoofdrubrieken en met de kleine bouwstenen zoals paragrafen, zinnen en woorden.

Redigeren is ook snoeien, stevig snoeien soms. Want het gaat niet om de glimlach van de schrijver maar om die van de lezer. Het maakt niet uit hoe het gebeurt, als het maar werkt. Diplomatie en enige overtuigingskracht zijn daarbij natuurlijk wel nodig, want je geeft zo toch een beetje andermans kindje een draai om de oren.

Wat wil ik weten? Waar kan ik dat vinden? Kom ik het ook echt aan de weet? En kom ik daar ook weer weg? (En: val ik ondertussen niet in slaap?) Vragen van de argeloze bezoeker, die een ontwerper of redacteur van een website ook steeds voor ogen moet houden. Met als hoofdvraag de vraag die je eigenlijk bij elke bouwsteen van de site moet stellen: wat is de kern van de zaak?

Auteur

Harry Haakman

studeerde journalistiek en heeft een eigen redactiebureau. Hij schrijft, redigeert en ontwerpt voor het web.

Harry reviseerde tekst en indeling van de sites van de ASN-bank en Zorg & Zekerheid en maakte websites voor QA+ en Beleidstheater.

Publicatiedatum: 05 juni 2002

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs