» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #13

Bezoekers gezocht - Wat is het nut van die cijfers?

Ik kom ze regelmatig tegen in de vakbladen: de berichtjes over de hoeveelheid bezoekers op een bepaalde website. “Website X heeft in de maand februari 24.786 bezoekers gehad, een sterke stijging ten opzichte van de maand januari”. Of ook leuk: “website Y heeft in de maand maart 234.908 pageviews gehad, 10% meer dan in februari”.

Ook in interviews met “deskundigen” komt het vaak ter sprake en maakt de eigenaar van de website vol trots de cijfers bekend. De directie is vast onder de indruk. Mij doet het altijd denken aan die mensen die op een klapstoeltje bij een verkeerslicht de hoeveelheid mensen tellen die passeren, elke passant krijgt een streepje...

Hou toch op met die nietszeggende cijfers. Stoer hoor, zoveel bezoekers, maar hoor je ooit de manager van het Bijenkorffiliaal vol trots vertellen dat er vandaag wel 18.000 mensen rondliepen in de winkel? Of ooit horen opscheppen over hoeveel mensen in een etalage hebben gekeken van de plaatselijke V&D? Vraag maar eens aan die manager van de meubelboulevard hoeveel bezoekers hij wel niet gehad heeft op 2e paasdag. Maar heeft het ook handel opgeleverd?

Waar het werkelijk om gaat is of de juiste bezoekers langskwamen. Misschien is 90% van de bezoekers van website X wel weer na 15 seconden vertrokken, teleurgesteld omdat ze niet konden vinden wat ze zochten. Maar daar lees ik nooit iets over in een persbericht.

Bezoekersaantallen op zich kunnen nooit de belangrijkste doelstelling zijn (of u moet voor een bezoekerscentrum werken): er zullen duidelijke doelstellingen geformuleerd moeten worden over het gedrag tijdens het bezoek. Hoeveel bezoekers hebben dat formulier ingevuld? Hoeveel bezoekers hebben een emailadres achtergelaten? Hoeveel bezoekers hebben iets gekocht? (als koop een doelstelling is). Conversie, daar draait het om.

Laat je de volgende keer niet meer het bos in sturen wanneer die collega met de nieuwe maandcijfers over de website komt. Doorvragen, en laat hem (of haar) maar zweten en stotteren. Ik moet altijd weer denken aan de wijsheid van mijn opa: “veel bezoek, wat schiet ik er mee op, alleen de vloerbedekking slijt er maar van”.

Auteur

Stephan Fellinger

is zelfstandig adviseur op het gebied van interactieve marketing. Dit jaar hielp hij o.a. Heineken, Schiphol, Vedior, Nuon en Rabobank met de vraag hoe het Internet een bijdrage kan leveren bij het realiseren van de marketingdoelstellingen.

Naast zijn advieswerkzaamheden is hij ook docent bij opleidingsinstituut SRM, zit hij in de examencommissie van het NIMA, is hij bestuurslid van NIMA @ Business en is hij actief betrokken bij de herintroductie van online marketingprijs SpinAwards.

Publicatiedatum: 21 augustus 2002

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs