» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #54

Breng structuur aan in je werk! - Verbeter je prestaties door methodiek

“Alles kan beter” zei de Belgische televisiemaker Mark Uytterhoeven ooit, en wie ben ik om hem ongelijk te geven? Alles kan namelijk beter! Veel beter! Wat kan er zoal beter? Je workflow kan beter! Hoe kan ’ie beter?

Door een goede methodiek!

Methodiek zeg je? Jazeker! Methodiek is namelijk goed! Methodiek is wat de jongens van de mannen scheidt. De profs van de amateurs. Het kaf van het koren! Laten we even de term bekijken. Methodiek is:

Het geheel van de te volgen methoden.

Oké...

Methode dan maar? Yes!

De vaste, weldoordachte werkwijze om een bepaald doel te bereiken.

Daar heb je het... de vaste, weldoordachte werkwijze om een bepaald doel te bereiken. Hoewel in onze “sector” vaak (vaker dan we soms willen) meerdere oplossingen (werkwijzes) voor één probleem beschikbaar zijn, is het de methodiek die de snelheid én het comfort bepaalt waarmee een project (doel) succesvol kan volbracht (bereikt) worden.

Methodiek en methodes vind je doorgaans zelf uit. Methodiek wordt steeds verfijnd. Ze is, ondanks de hoge saaiheidsfactor, je sleutel tot succes!

Hoewel ik in dit artikel niet wil doorhameren over de manier waarop je een eigen methodiek kan ontwikkelen (er is namelijk geen “goede” manier) wil ik toch het volgende kwijt: analyseer je werk en je manier van aanpakken. Herken je bepaalde handelingen die steeds terugkeren wanneer je er aan begint? Kun je ze verbeteren? Dáár ligt de basis van methodiek.

De volgende voorbeelden zijn ook maar een minimum van wat mogelijk is. Zoals gezegd: “Methodiek vind je zelf uit”.

De administratie!

Ik heb net even gekeken en momenteel wordt een kleine 30 gigabyte van mijn harde schijf aan projecten besteed. 30 gigabyte aan data is niet niks. Het vertaalt zich naar zo’n 200 mappen of 7000 bestanden. Je bent het dus vast met me eens wanneer ik zeg dat een duidelijk overzicht van die troep noodzakelijk is.

Laat ons beginnen met het gele gevaar (of blauwe, als je op Mac werkt): mapjes. Al zijn we grotendeels van de kartonnen versies af, toch labelen we ze nog steeds op basis van herkenning. We kijken en gebruiken ze alsof ze in een bestofte kast thuishoren. Het lijkt wel alsof we de analogie “desktop” vaak iets te letterlijk nemen. En dat is jammer.

Onze desktop is namelijk tot heel wat handige (automatische) logica in staat. Zo kun je de sorteeropties die je desktop je biedt vaker benutten. Doe dat door de namen van je mapjes praktische informatie mee te geven, informatie die je overigens zonder gom kunt aanpassen.

Een voorbeeld
mappenstructuur (schermafdruk)

Zoals je merkt hanteer ik de volgende methode:

Map: Klantnummer Klantnaam
Submap: Jaar.Maand.Dag Beschrijving van de inhoud

Verder houd ik graag de root van een map bewust vrij. Zo kan ik (wanneer het allemaal wat sneller moet) veilig bestanden dumpen, en ze achteraf in de juiste submap plaatsen. De “NFP” die je her en der opmerkt staat overigens voor het niet-koosjere “Not For Publish”. Inhoud in die map bevat meestal werkbestanden en is niet bedoeld om ooit op het web te belanden. Je bent uiteraard vrij om meer respect voor Engelse grammatica te hebben dan ik. NFP is gewoon een kind van vroeger tijden.

Hoe dan ook, je mapjes van duidelijke namen voorzien is goede methodiek. Bovendien is het nog makkelijk te archiveren ook! Alsof dat nog niet genoeg was maak je zo de accountmanager je beste vriend ;).

ProjectInfo.txt

Je hebt hem vast al gezien; de Post-it PC. Case, scherm en toetsenbord bedolven onder kleurige, klevende papiertjes met daarop een vaak nietszeggend gekrabbel van telefoonnummers, adressen, paswoorden, en wat allemaal niet meer. Ondanks alle digitale snufjes grijpen we nog even vaak als tien jaar terug naar pen en papier. Overigens... niks mis mee! Alleen werkt het zo ongemakkelijk en kun je papiertjes maar zoveel keer nieten alvorens ze als pulp in de vuilnisemmer belanden.

Dus!

Heb je een nieuw project? Do the right thing en maak een ProjectInfo.txt aan. Bewaar er de contactinformatie van je klant in: telefoonnummers, e-mailadressen, FTP-informatie (als je data veilig zit), RGB en hexadecimale waarden van kleuren, namen van lettertypes, verwijzingen naar comments in je code, een verduidelijking van die ene speciale CSS hack... De hele zwik! Alle informatie waarvan je binnen een jaar, wanneer die gevreesde updates er aan komen, je niet wil afvragen “Hoe zat dat ook al weer...” Werk je met een team? Hou een simpel log in diezelfde ProjectInfo bij. Dateer en schrijf op wat je gedaan hebt, waarom en hoe.

knopje.gif knopje2.gif knopje3.jpg

Ik kan me niet inbeelden dat ik hier een tekeningetje bij moet maken. Simpel gezegd: wees consistent wanneer je de bestandsnamen in je project kiest.

Een voorbeeld

b-about.gif
b-contact.gif


De “b” wil zoveel als Button (of knop) betekenen.

Meer voorbeelden

g-bg.gif
f-huis.jpg
ani-logo.gif


g betekent Graphic, bg: BackGround, f: foto, ani... inderdaad!

bestandenstructuur (schermafdruk)

Ligt de zaak wat complexer en heb je verschillende visuele stijlen binnen je project?

b-home-about.gif
g-contact-bg.gif

Ik denk dat je het idee ondertussen wel door hebt. Consistentie is methodisch werken ten voeten uit! Pas dit ook toe op je CSS. We kennen allemaal h1 en form. Maar er schieten genoeg unieke <spans> en <divs> over die wel wat consequentheid kunnen gebruiken.

<!-- comment! -->

Als je ooit in je twee jaar oude code hebt moeten duiken, of erger; die van een ander, ben je al lang overtuigd van het nut van comments. Ze zijn de plattegrond, de blauwdruk, de handleiding... noem maar op. Vooral: ze zijn onmisbaar!

Consistentie is opnieuw het sleutelwoord hier. Comment elk deel van je pagina. Waar begint de navigatie? Waar eindigt ze? Wat doet die DHTML ook al weer? Beschrijf je code met veelzeggende, duidelijke comments. Wil je het aantal karakters en de bestandsgrootte toch miniem houden? Gebruik numerieke codes en verduidelijk die codes in je ProjectInfo tekstbestand. Bedank jezelf later.

Templates

Templates en methodiek gaan hand in hand. Een goed onderhouden template is onontbeerlijk en beïnvloedt je workflow meer dan positief. Het staat je namelijk toe je werkmethoden in hun puurste vorm toe te passen. Door steeds terugkerende handelingen en bestanden samen te binden bespaar je jezelf het werk ze steeds opnieuw aan te maken en moedig je persoonlijke methodiek aan. Je template (en bijhorende methode) is immers gebruiksklaar.

Ik bied dan ook met een plezier een kopie aan van de Template die ik gebruik. Uiteraard is ze ontworpen op maat van de projecten die ik doorgaans voorgeschoteld krijg. Het principe blijft echter hetzelfde. Gebruik ze als je wil, pas ze aan of laat je inspireren.

Zo... Ik hoop dat ik je enig inzicht heb kunnen verschaffen tot de voordelen van methodisch werken en hoe je dat kunt toepassen in je eigen projecten. Natuurlijk hoor ik graag je reactie. Mail daarvoor naar (driemaal raden) methodiek@allespast.be en vraag maar raak! Veel succes!

Auteur

Kristoff Bertram

is een creatief / technisch consultant. Hij heeft een bedrijf Alles Past, is 50% van HyperActivist en wenst al jaren een persoonlijk portfolio in mekaar te knutselen.

Kristoff is kettingroker en gedijt het beste in de zon.

Publicatiedatum: 09 juli 2003

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs