» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #58

Een lekkere kop - Koppen en intro's die naar meer smaken

Schrijven begint met de lezer centraal te stellen. Als je zijn wensen en behoeftes kent, kun je daarop inspelen. Om te beginnen met een kop die zijn aandacht trekt. De intro die daarop volgt bevestigt de lezer in zijn keuze om te gaan lezen – als het goed is. Dit smaakt naar meer!

De zinnen in de intro zijn dan ook voor maar één uitleg vatbaar. Want elke zin draait om één trefwoord. Elk trefwoord uit een zin levert een tussenkopje op voor een tekstblokje dat die introzin uitwerkt. Precies zo als de intro de uitwerking is van de kop. Zo’n intro vat bovendien het geheel nog eens samen.

De aandacht van de lezer trekken

Voor je met schrijven begint, stel je een paar vragen. Dat scheelt straks een hoop tijd en misverstanden.

Als je dit weet kun je de aandacht van je lezer trekken.

De kop is de kern van de intro

De kop geeft aan wat de lezer kan verwachten als hij doorleest. De intro die volgt is een bondige uitwerking van de kop. Idealiter is de kop dus de kern van de intro. Een goede kop beantwoordt direct de belangrijkste vraag van de lezer. Wat deze vraag is weet je. Anders kun je niet schrijven. Dan: met de deur in huis vallen. Direct naar de kern. De kern van de zaak is vaak de conclusie van een redenering. Vaak levert de conclusie dus de kopregel op.

Elke zin bevat een trefwoord

Elke zin van de intro is enkelvoudig. Een zin heeft maar één trefwoord. Dat woord heeft meer betekenis dan de andere woorden in die zin. Het richt de aandacht van de lezer. Zulke eenvoudige zinnetjes zijn maar voor één uitleg vatbaar. En dat is precies de bedoeling. De intro telt maximaal 7 zinnen. Soms zijn het er minder.

Elke introzin kan worden uitgewerkt

De kop attendeert de lezer er dus op dat je iets voor hem hebt. Dat zou wel eens wat kunnen zijn! Dan begint hij aan de intro die er pal onder staat. Die maakt duidelijk wát datgene is waar hij iets aan heeft. Als je goed voor de lezer hebt gekozen, krijgt die een bevestiging. Hij heeft er blijkbaar goed aan gedaan om door te lezen. Dat smaakt naar meer. En de intro belooft meer! Dat ‘meer’ is steeds een nadere uitwerking van een zin uit de intro.

Trefwoorden als tussenkopjes vormen de rode draad

In dit model levert elk trefwoord uit de intro de tussenkop boven een volgend tekstblok. Elk blok is de uitwerking van een zin uit de intro. Alle tussenkopjes bij elkaar zijn de rode draad van het verhaal. Zo is de rode draad in dit verhaal:

En weer terug: alle tussenkopjes bij elkaar zijn de intro. Dat hoeft niet letterlijk. Daar mag je best een beetje mee spelen. De intro levert de kopregel op. De kop hoeft ook niet met zoveel woorden in de intro terug te komen. Maar vaak is dat wel zo. De kopregel prikkelt de lezer tot lezen. De intro smaakt naar meer. En nu aan de slag, schrijver!

Checklist

Voorbeelden:

De kop en intro zijn erg smaak en doelgroep gebonden. Bovendien: op de ene homepage kun je een kop plus lead kwijt, op de andere alleen de kop, de rest zit achter de klik.

Om van te leren een paar – misschien onorthodoxe – voorbeelden van echte koppen-makers.

Voor verdere studie, kun je altijd bij collega’s kijken. Een overzicht vind je op: webschrijven.pagina.nl

Auteur

Dirk Dragstra en Paulien Osse

werken bij WebWord. Webword is een communicatie bedrijf dat houdt van:

  • tekst
  • debatleiden (live en online)
  • webontwikkeling- en webmanagement (WebWord voert de directie van Loonwijzer.nl)
  • trainen (mediatraining, spreken, schrijven)

We doen dat het liefst in zoveel mogelijk verschillende landen.

Publicatiedatum: 17 september 2003

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-2016 » NAAR VOREN en de auteurs