Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #160
Het is vaak fascinerend om te zien hoe anderen, in diverse creatieve werkgebieden, tot een eindresultaat komen. Zoals de ‘making of’ van films of schetsen van de voorstadia van een logo. Meestal kun je er wel iets uithalen wat ook voor jou ten voordeel kan zijn. Om vanuit mijn wereld als illustrator ook anderen te inspireren, schrijf ik regelmatig artikelen over mijn werkproces.
Dit artikel gaat over de fases van de illustratie-opdracht voor ‘Het Kerstkinderbijbelliedjesleesboek’, die ik eerder dit jaar heb uitgevoerd.
Ik verzamel visuele informatie als voorbeeldmateriaal en voor inspiratie. Hoe ziet de bijbelse omgeving eruit? Wat voor dieren liepen er rond? Wat voor gebruiksvoorwerpen stonden er in huis? Wat voor kleding werd er gedragen? Hoe zag het schrift eruit?
visuele informatie
Ik geef de belangrijkste karakters uit de verhalen vorm. Wat is voor hen de meest geschikte stijl (cartoonesk tot realistisch) en techniek (gebruikt materiaal)?
karakterontwerp
De verhalen die van een illustratie zullen worden voorzien zijn al gekozen. Nu is het zaak als illustrator nog verder in te zoomen: wat is de belangrijkste gebeurtenis in een verhaal?
Als voorbeeld de volgende tekst (fragment uit het verhaal ‘Vluchten kan nog net’, door Ria Borkent):
Uiteindelijk kies ik optie 5. Met deze redenering:
De gebeurtenis ‘Daar gaan ze in het donker’ wordt geïllustreerd. Maar ook hier moet verder worden ingezoomd. Want hoe zijn de houdingen van de personen en vanuit welke ‘camerahoek’ is dat zichtbaar?
keuze houdingen
Het is het beste uit de schetsen voor een gebeurtenis maximaal 3 versies te kiezen om aan de opdrachtgever te presenteren. Met daarbij aangegeven de eigen voorkeur en de argumentatie daarvoor (ik vind deze versie de beste, want...). Op deze manier toon je kwalitatief goede keuzes en kan de opdrachtgever zijn stem nog steeds laten gelden.
Ik kom uit op de volgende opties:
Ik heb voor optie 3 gekozen. Met deze redenering:
Kleuren zijn erg belangrijk om de sfeer van de illustraties neer te zetten. Voor de kerstbijbel moest de sfeer warm en knus zijn. Ik heb daarvoor veel gebruik gemaakt van geel en oranje, gecontrasteerd met blauw en andere koele tinten. Zo krijg je ook echt het kerstgevoel: je zit in een warme en lichte omgeving terwijl het buiten donker en koud is.
kleurgebruik bij illustratie in halfnet
Na elke fase in het project (voorstudie, schets, halfnet, net) is er gelegenheid tot aanpassing van het illustratiewerk.
wijzigingen: engelen zonder vleugels
De engelen die in de illustraties terugkomen hadden eerst vleugels, deze moesten later weg. Dit aangezien engelen internationaal vaker zonder dan met vleugels worden weergegeven. Om het boek voor potentiële doorverkoop interessant te maken werd er ook voor deze vleugelloze vorm gekozen.
Nu werk ik de illustraties in net uit en krijgen ze hun definitieve vorm.
van schets tot net
Op de site Sannetekent.nl kun je dit artikel met illustratiewerk zien als e-book.
werkt als freelance illustrator onder de naam Sanne Tekent. Haar werk is verschenen in een prentenboek, kinder- en sportboeken, agenda’s, bladen en in een lespakket.
Publicatiedatum: 17 december 2009
Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.
Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs