» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #72

Het gaat om de inhoud - Tien tips voor siccesvolle content

Goed, er is een website. Je hebt wekenlang gepraat met allerhande vormgevers en bouwers, en nu is ie dan af. Of althans, de vorm is af. Nu wordt het tijd om aan de inhoud te denken. Helaas, dat had je eerder moeten bedenken. Want een mooie vorm is leuk, maar als je website verder weinig voorstelt, dan is je site weinig waard.

Natuurlijk weet ik dat goede sitebouwers uitvoerig overleggen met hun klant voor de site gebouwd wordt, maar er zijn genoeg sites waar dat overduidelijk niet gebeurd is. Voor deze en andere sites volgen tien tips over het maken van de juiste content voor websites.

Tip 1: Stel een verantwoordelijke aan voor de content

Dat klinkt logisch, maar is het blijkbaar niet. Veel opdrachtgevers weten dat ze een site willen, en meestal ook nog wel een beetje wat er globaal op die site moet komen te staan. Maar met ideetjes vul je geen website. Ook al bestaat je site uit slechts een paar pagina’s, dan nog is het verstandig om iemand aan te stellen die informatie voor de site vergaart, bewerkt en uiteindelijk plaatst. Iemand die het overzicht houdt.

We zullen die iemand in de rest van het artikel ‘eindredacteur’ noemen. Dat kan een nieuwe werknemer zijn, maar ook een al aanwezige voorlichter voldoet vaak. Wel is het aan te raden om iemand te benoemen met redactionele ervaring. Iemand die hoofd- en bijzaken kan scheiden, en iemand met kennis van internetsites. Zelf niemand in de gelederen van je bedrijf? Er zijn tegenwoordig veel onafhankelijke redactiebureaus die de klus graag voor je klaren.

Tip 2: Betrek die persoon vanaf het begin bij de plannen

De eindredacteur is er natuurlijk niet voor niets. Bespreek goed met hem wat je wilt en stel samen een plan op voor de inhoud van de site. Betrek de eindredacteur ook bij ontwerp en navigatie. Je hoeft hem natuurlijk niet het laatste woord te geven, maar luisteren kan geen kwaad. Meestal heeft de eindredacteur namelijk wel een idee aan welke eisen de omgeving van de content moet voldoen. Betrek je hem niet of op het laatste moment bij de site, dan geeft dat veel ergenis en vertraging als de site eenmaal is opgeleverd.

De eindredacteur is aangesteld, en als het goed is wordt er al driftig gebouwd en geschaafd aan de website. Maar ook voor de eindredacteur zijn er valkuilen. En dingen die je juist wél moet doen. Daarom is de rest van de tips vooral voor de uiteindelijke vuller van de site bedoeld: de eindredacteur.

Tip 3: Zorg voor de basis

Een ietwat enge manager waarvan ik ooit leiding kreeg, begon bij de restyling van de site opeens over de zogenaamde hygiënefactoren. De andere aanwezigen bij het overleg begonnen besmuikt te glimlachen. ‘Na het plassen handen wassen’? Nee, dat was niet wat hij bedoelde. Maar ondanks de wat lullige formulering was de basis van de gedachte goed.

Hygiënefactoren zijn die dingen van je site die gewoon in orde moeten zijn. Ik noem het liever ‘de basis’. Voorbeeldje uit de echte wereld? Nou, een bakker kan nog zulke mooie plastic tasjes hebben, maar als zijn kadetjes uitgedroogd zijn en zijn gebak smakeloos is, dan kijk je toch even verderop voor je dagelijkse boodschappen.

Natuurlijk is de basis voor elke website verschillend. De site van een winkelketen moet bijvoorbeeld de adressen van alle fillialen bevatten, en het liefst ook een overzicht van de aanbiedingen van die week. En de site van een bioscoop kan niet zonder de programmering. Geen tijd voor een uitgebreid onderzoek naar de voorkeuren van je bezoekers? Vraag gewoon eens aan een groepje vrienden of familie wat zij verwachten van jouw site. De meest genoemde onderdelen vormen samen de basis.

Tip 4: Blijf bij je leest

Het oude spreekwoord van de schoenmaker is ook prima van toepassing op het bouwen van sites. Wees vooral creatief bij het bouwen van sites, maar weet je enthousiasme wel te beteugelen. Zorg ervoor dat alle content die je aan gaat bieden op de één of andere manier een relatie heeft met het uiteindelijke onderwerp van de site.

De headlines van Nu.nl zijn hartstikke leuk, maar wat doen ze in hemelsnaam op de Tuin- en Natuurportal Groeninfo? Waarom staat er op de site van Noordzee FM onderaan een blokje met zoekvenstertjes van Google en De Telefoongids? Waarschijnlijk omdat het kan. Of omdat Noordzee er geld aan verdient, want echt nuttig voor de bezoeker is het niet. Om een telefoonnummer op te zoeken surft hij of zij immers echt niet naar Noordzee FM, maar naar een telefoonboek naar keuze.

Steek de energie om iets dergelijks aan te bieden liever in iets waar je bezoeker ook echt voor naar jouw site komt.

Tip 5: Zorg dat alles (nooit) af is

Een van de grootste ergernissen op internet. Je bent op zoek naar een nieuwe auto. Nou ja, een tweedehands dan. Hup, naar de site van de lokale occasiongigant. Ah, da’s mooi. Een knopje ‘Actueel aanbod’. Stik. ‘Deze website is nog under construction. Binnenkort vindt u hier ons complete aanbod.’ Achter dat aanlokkelijke knopje bleek dus een flinke dode mus te zitten. Gedesillusioneerd klik je het venster weg.

Les voor de sitebouwer? Voorkom teleurstellingen. Kun je iets nog niet aan de bezoeker aanbieden? Laat het dan achterwege. Een goede website is altijd under construction en is nooit af. Zorg echter dat alles wat je wél kan bieden klaar is en goed werkt. Ergernissen zijn namelijk dodelijk online.

Tip 6: Hou de site actueel

Persoonlijk verlies ik al snel mijn aandacht voor een website als hij voor het laatst bijgewerkt is in 2001. Zorg er daarom voor dat je geregeld nieuwe content online zet, en laat dat dan ook zien op de homepage. Open de site met dat nieuwe product, of dat persbericht van vorige week. Actuele informatie laat je bezoekers sneller terugkomen en dat is meestal positief.

Tip 7: Maak een mooie pagina

Als ik teksten aangeleverd krijg van anderen, dan is het meestal een tekstbestand of Word-document met een enorme letterbrij. Regel na regel na regel na regel... Dat werkt dus niet. Zorg voor een duidelijke alineaverdeling, het liefst met tussenkopjes. Verweef af en toe een plaatje in de tekst en cursiveer waar het nodig is. Doe dat laatste overigens wel met mate. Eén woord cursief valt op. Als de hele zin of de hele alinea cursief is, dan is dat effect weg. Maar gebruik het wel. Als een pagina namelijk overzichtelijk en visueel aantrekkelijk is, dan straalt dat af op de hele site.

Tip 8: Denk om je toon

United Key Services biedt een algehele security-oplossing op consumerniveau. Een hele mond vol voor een slotenmaker, niet? Denk bij het schrijven van je artikelen aan de bezoeker. Voor een doodgewone passant moet je bijvoorbeeld niet al te veel moeilijke termen gebruiken. Alles uitleggen in gewone-mensen-taal. Voor een site die zich meer richt op mensen die veel ervaring hebben met het onderwerp, kun je wat meer de diepte ingaan.

Bedenk ook wat je bezoekers op prijs stellen. De site van postbedrijf TPG is bijvoorbeeld qua toon en contentkeuze duidelijk gericht op investeerders en aandeelhouders. Ik als klant word nogal kriebelig als ik het hoofd van de CEO prominent met zijn welkomstwoord op de voorpagina zie staan. Helemaal als ik dat welkomstwoord vervolgens nog ga lezen. Maar blijkbaar zijn er honderden aandeelhouders die daar anders over denken. TPG werd onlangs onderscheiden voor haar corporate website. Ook hier is goed nadenken en onderzoeken geboden. Een paar verkeerde keuzes qua toon en je bent je bezoeker kwijt!

Tip 9: Vermijd clichés

Wordt u ook altijd een beetje triestig als u op de hoofdpagina van een website het pand ziet waarin het bedrijf gevestigd is? Meestal een prefab witte blokkendoos zonder kraak of smaak. Maar ook de sfeervolle monumenten zijn populair op homepages. Doe het niet! De foto van het pand kan handig zijn (vooral in een onoverzichtelijke straat), maar toon deze dan pas op de pagina met het adres en de routebeschrijving. Op de plek van dat pand kan dan op de voorpagina iets anders, iets actueels staan.

Maar er zijn ook clichés die je teksten binnen kunnen sluipen. Wat dacht je bijvoorbeeld van ‘Een jong en dynamisch bedrijf’? Clichés zijn altijd fout. Bedenk liever iets origineels, dan heb je in ieder geval de aandacht.

Tip 10: Foutloos! Foutloos! Foutloos!

Kijk je content voor je gaat publiceren goed na. Niets is zo erg als een d/t-fout in een zin. Of nee, nog erger: meerdere d/t-fouten in een tekst. Ben je zelf geen spellingswonder? De meeste tekstverwerkers hebben een spellingcontrole, maar raadpleeg voor twijfelgevallen toch altijd even een spellingsgids, het woordenboek of iemand die het wel weet. De eerste indruk kan namelijk flink vergald worden door een spelfout.

Auteur

Martijn van Es

is redacteur van Naar Voren en heeft in de loop der jaren al heel wat sites gevuld met goede content. Hij werkt(e) in die tijd onder meer voor Planet Internet en de TROS. Op zijn weblog Poste Restante bericht hij over de (online) wereld om hem heen.

Publicatiedatum: 19 januari 2004

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs