» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #37

Het is maar een spelletje - En het levert veel op

Spelletjes, spelletjes, spelletjes. De gamingindustrie is inmiddels flink groter qua omzet dan de filmindustrie. SONY haalt tegenwoordig het grootste gedeelte van de winst uit de verkoop van de spelletjes voor de Playstation 2.

Recentelijk werd bekend dat er in Azië inmiddels meer online gamers zijn dan online shoppers. En als er in Azië gesproken wordt over de killer application voor de mobiele telefoon, dan gaat het over de spelletjes die je op de nieuwste generatie mobiele telefoons kunt spelen. Een enorme hit en geen hype of rage, maar een blijvend fenomeen.

Maar zegt de naam EA je iets? Misschien niet. Het staat voor Electronic Arts, dat wel de nieuwe Disney genoemd wordt. Eén op de vier spelen in de wereld (en er gaat inmiddels wereldwijd tientallen miljarden euro per jaar om in deze sector) is van EA. Denk dan aan titels als Harry Potter and the Chamber of Secrets, Lord of the Rings: The Two Towers, James Bond 007 en the Sims. En het zijn niet alleen mannen en puistige jongens die van een spelletje houden, ook jonge meiden en zelfs vrouwen raken steeds vaker verslaafd aan games.

Het eerdergenoemde The Sims heeft vooral vrouwelijke fans en leverde EA sinds 2000 al 200 miljoen euro op. The Sims is een soort van virtueel poppenhuis waarbij je een (t)huis mag bouwen met verschillende bewoners. Sinds december 2002 wordt geëxperimenteerd met een nieuw betaalmodel. Voor minder dan 10 euro per maand kun je lid worden van de SIM club en mag je online het spel met anderen spelen. Je krijgt je eigen stukje virtuele grond, waar je je eigen droomwereld mag creëren en met anderen complete dorpen en steden mag bouwen. Zelfs virtueel op de koffie gaan met de buurvrouw is mogelijk. Verwachte inkomstenstroom voor de SIMS online voor 2003: 100 miljoen euro.

McDonald’s heeft inmiddels miljoenen betaald om in het spel te worden opgenomen en de verwachting is dat veel meer merken de komende jaren de weg zullen vinden binnen de game-industry. Product placement moet natuurlijk wel heel subtiel gebeuren, want hoe meer push, hoe meer afkeer, maar de mogelijkheden voor aanbieders van consumentenproducten zijn bijzonder interessant. Weer wat anders dan Life and Cooking met Unilever.

Auteur

Stephan Fellinger

is zelfstandig adviseur op het gebied van interactieve marketing. Afgelopen jaar hielp hij o.a. Heineken, Schiphol, Vedior, Nuon en Rabobank met de vraag hoe het Internet een bijdrage kan leveren bij het realiseren van de marketingdoelstellingen.

Naast zijn advies-werkzaamheden is hij ook docent bij opleidingsinstituut SRM, zit hij in de examencommissie van het NIMA, is hij bestuurslid van NIMA @ Business en is hij bestuursvoorzitter van de SpinAwards, dé prijzen in Nederland voor creativiteit in interactieve communicatie.

Publicatiedatum: 19 februari 2003

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs