Uit onderzoek blijkt dat 52% van de online shoppers meer dan 1 maand voor de kerstdagen al
begint aan hun kerstinkopen. Hoog tijd dus om je webshop klaar te stomen voor de kerstdagen.
Nog 269 dagen en dan is het opnieuw kerst!
De feestdagen zijn een belangrijke bron van inkomsten en vragen om speciale aandacht van winkeliers. Veel
klanten gaan tegenwoordig het web op om etalages te kijken (ofwel: om prijzen te vergelijken) en/of te
shoppen. Hierbij staat uiteraard het gemak voorop als reden.
Redenen waarom klanten kiezen voor online shoppen:
-
70% – Het uitsparen van tijd en geld door niet naar de winkel te hoeven
-
69% – Internet is altijd ‘open’
-
68% – Geen zin in de kerstdrukte in de stad
-
59% – Mogelijkheid om een goedkopere prijs te vinden voor hetzelfde product
-
52% – Op internet zijn producten makkelijker en sneller te vinden
-
50% – Op internet zijn producten te vinden die ooit niet in een winkel verkocht
worden
-
47% – Prijsvergelijken gaat makkelijker en sneller
-
36% – Het cadeau kan meteen naar de ontvanger verzonden worden
-
13% – Het cadeau zelf inpakken hoeft niet meer, kan ingepakt verzonden worden
-
13% – Je kunt sparen voor punten als vaste klant bij een webshop
-
10% – Je kunt iets bestellen vanuit iemands verlanglijstje bij die webshop
bron: Jupiter Research/IPSOS
Bij Bol.com snappen ze het helemaal met hun nieuwe reclamecampagne: “lang leve de luiheid!”
Voor de feestdagen zijn er een aantal speciale aanpassingen nodig in je webshop om het je klanten zo
gemakkelijk mogelijk te maken cadeaus te vinden en bestellen voor hun familie en vrienden. Hieronder
volgen een aantal tips en ideeën die je kunnen helpen bij het maken van die verkoopkrachtige
december-site:
Geef je plaatjes, teksten en layout een kerst-makeover om je klanten in de sfeer te brengen. Maar vooral
ook om duidelijk te maken dat er kerstcadeau’s besteld kunnen worden op jouw website.
Op de homepage ofwel startpagina kun je een aantal zoekcategorieën aanbieden. Ook kun je hier een
groot plaatje tonen dat de sfeer zet.
Wehkamp maakt meteen bovenaan op de homepage duidelijk dat er decembercadeaus te koop zijn.
Vergeet ook niet een duidelijke link te plaatsen die naar de kerst-helppagina verwijst. Op deze pagina
kunnen je klanten alles vinden over bestellen en verzenden tijdens de feestdagen, retour zenden van
producten, cadeau’s inpakken etc.
Het is altijd slim een aantal goedkope kleine cadeautjes op de homepage te tonen. Ook zou je een speciale
pagina kunnen creëren voor kleine cadeautjes die in de (meer in Amerika bekende)
‘stocking’ (sok) bij de open haard kunnen. Kerstpakketjes samen laten stellen is ook een leuke
optie om aan te bieden. Als iemand bijvoorbeeld op ‘verzorging’ zoekt zou je ideeën
kunnen geven om een pakket samen te stellen met producten als zeep, handdoek, bodylotion etc.
Op zoek naar het juiste cadeau
Maak de zoektocht naar het juiste cadeau makkelijker voor je klanten door een zoekfunctie aan te bieden.
Je kunt je klanten veel uiteenlopende zoekcriteria aanbieden, bijvoorbeeld:
-
Zoeken op prijsklasse (minimum- en maximumprijs)
-
Zoeken op lifestyle, beroep of interesse
-
Zoeken op geslacht, persoonlijkheid of leeftijd
Een extra service is het aanbieden van meerdere zoekcriteria tegelijk. Hoe meer zoekcriteria, des te
gerichter het resultaat zal worden. Het zal je klanten tijd en moeite besparen en een grote kans bieden
dat ze zullen vinden wat ze zochten.
Als je bij de Albert-service van Etos op zoek gaat naar een cadeautje, worden de zoekresultaten weer
onderverdeeld in prijscategorieën en in geslacht- en leeftijdcategorieën. Een uitgebreide
zoekservice dus die de kans groot maakt dat je iets zult vinden waar je naar op zoek bent.
Bij grotere winkelketens / webshops is ook het ‘verlanglijstje’ te vinden. Bezoekers kunnen
een verlanglijstje opstellen met daarin producten uit jouw webshop. Familieleden en vrienden kunnen
inloggen in dit lijstje en zichzelf een zoektocht naar het juiste cadeau besparen.
De Bijenkorf heeft altijd een huwelijksservice aangeboden maar biedt nu ook online verlanglijstjes.
Pak je klanten in, met verpakkingen...
Maak het je klanten nog makkelijker om een prachtig, feestelijk cadeau te versturen door inpakpapier en
inpakpakketten aan te bieden.
-
Kant-en-klaar:
Bied ingepakte cadeau’s aan, zodat je klanten zich geen zorgen hoeven te maken over inpakpapier,
schaar en plakband.
-
Hoe gaat het cadeau eruit zien?
Laat het pakpapier zien dat je gebruikt en/of laat het cadeau zien als het ingepakt is. Geef je klanten
ook de mogelijkheid te kiezen tussen verschillende kleuren papier en soorten lint. Je zou ze ook een
stukje tekst kunnen laten opgeven dat op een kaartje aan het cadeau komt te hangen.
-
Inpakpakket:
Er zijn klanten die toch zelf de regie in handen willen hebben. Voor deze klanten kun je een inpakpakket
maken. In een dergelijk pakket kun je dan een doosje, papier, lint, een schaar en plakband aanbieden.
-
Nog snel even veranderen:
Maak het mogelijk om van inpakpapier of tekst bij het cadeau te veranderen nadat het product besteld is
en voordat het verzonden is.
Victoria’s Secret laat zien hoe het ingepakte cadeau eruit komt te zien en biedt ook nog een
inpakpakket aan.
Cadeaubonnen
Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van cadeaubonnen. Een ideaal cadeau voor beide partijen: het bespaart
de gever tijd en de ontvanger kan zijn eigen cadeau uitkiezen.
-
Verschillende gelegenheden:
Bied verschillende soorten cadeaubonnen aan, bijvoorbeeld een standaardcadeaubon en een bon voor speciale
gelegenheden zoals Sinterklaas, kerst, verjaardag, geboorte, examen, huwelijk etc.
-
Cadeaubon in het winkelwagentje:
Maak het mogelijk dat klanten de cadeaubon via de normale manier kunnen bestellen. De cadeaubon komt
gewoon naast eventuele andere producten te liggen in het digitale winkelwagentje.
-
Presentatie van de bon:
Bied ook een ingepakte cadeaubon aan voor de klanten die meer willen dan alleen een stukje papier in een
envelop.
-
Relatiegeschenken:
Bied naast een normale cadeaubon ook een zakelijke cadeaubon aan. Een leuk idee om zakenrelaties te
bedanken of personeel te belonen.
-
Online of in de winkel te besteden:
Je kunt je klanten laten kiezen tussen een digitaal te besteden tegoedbon of een in de winkel te
besteden, papieren cadeaubon.
-
Extra aandacht:
Een aanbieding trekt altijd meer aandacht. Maak duidelijk dat jouw webshop ook cadeaubonnen verkoopt door
er en speciale aanbieding van te maken.
Verzenden van de producten
Bij de beslissing iets te bestellen als kerstcadeau zijn de verzendmogelijkheden natuurlijk nog meer van
belang dan normaal. Klanten willen de zekerheid hebben dat hun cadeau op tijd onder de boom zal liggen.
-
Kalender:
Gebruik een kalender in je webshop om besteldeadlines aan te geven. Klanten kunnen dan opzoeken op welke
dag ze uiterlijk kunnen bestellen om hun product voor de kerst te kunnen ontvangen.
-
Deadline bij product plaatsen:
Geef naast een product aan wanneer het product uiterlijk besteld kan worden om op tijd voor de kerst aan
te komen. Geef hier bijvoorbeeld aan: 'uiterlijk donderdag 16 december bestellen' in plaats van
de vage term: 'bezorging in 2 tot 5 dagen'.
Geef op vrijdag 17 december duidelijk aan dat het product nog wel besteld kan worden maar niet meer voor
de kerst aan zal komen.
-
Deadlines:
Wees precies in de tijdslimiet voor bestellingen. Aan donderdag 16 december zou je dus nog 17.00 uur
kunnen toevoegen. Als je internationaal bezorgt is het belangrijk om ook even de juiste tijdzone te noemen.
-
Bezorginformatie bij product plaatsen:
Het is een goed idee om een speciale pagina te maken met daarop alle informatie over de
bezorgmogelijkheden en -voorwaarden rond de kerst. Alleen zullen niet alle bezoekers de link naar deze
pagina vinden. Het is daarom verstandig deze informatie, of in elk geval het relevante deel ervan, op
dezelfde pagina als het product te plaatsen.
-
De bezorgkosten:
Verzorg, zoals hierboven al genoemd, een aparte pagina met daarop alle bezorginformatie. Leg duidelijk
uit of je webshop de bezorgkosten baseert op basis van het aantal producten, de gekozen maat, de
totaalprijs, gewicht etc… Als je deze informatie pas tijdens het betaalproces geeft zullen een
hoop mensen je webshop verlaten voordat ze iets gekocht hebben...
-
Internationaal bezorgen:
Je kunt het je klanten gemakkelijk maken door een 'currency convertor' aan te bieden op je site om valuta's om te laten rekenen.
Geef je klanten informatie over in welke landen of plaatsen ze pakjes kunnen laten bezorgen, op welke
manier dit gebeurt en wat voor extra kosten dit met zich meebrengt.
-
Ophalen in de winkel:
De laatste dagen voor de kerst bieden ruimte voor een last minute aanbieding. Klanten kunnen online iets
bestellen en het in de winkel ophalen, zodat ze het toch nog voor de kerst in huis hebben.
-
Het prijsje verbergen:
Bied je klanten een checkbox aan tijdens het betalingsproces waarmee ze kunnen bepalen dat er geen prijs
getoond wordt op of in het te verzenden pakketje. Handig voor als een cadeau meteen naar de ontvanger
verstuurd wordt in plaats van naar degene die het besteld heeft.
Victoria's Secret laat duidelijk zien wanneer de besteldeadlines zijn. Ze houden ook rekening met
verschillende werelddelen en tijdzones.
Ruilen en terugbrengen van producten
Na de kerst hebben winkeliers het vaak druk met teruggebrachte cadeau’s. Maten zijn niet goed,
dingen zijn dubbel gekocht of de ontvanger heeft het gegeven paard in de mond gekeken. Wees tegenover je
klanten duidelijk over je ‘return policy’: in jouw webshop geen ‘van ruilen komt
huilen’.
-
Return Policy:
Hoe duidelijk ben je in jouw webshop over het ruilen en terugbrengen van producten? En kunnen jouw
klanten de link naar deze informatie wel vinden? Geef gedetailleerde instructies met data en kosten over
het terugsturen van bestelde producten. Klanten stellen vaak dezelfde vragen dus die zou je in een
Frequently Asked Questions kunnen zetten:
-
Hoeveel tijd heb ik om mijn aankoop terug te sturen na ontvangst of na besteldatum?
-
Krijg ik het geld teruggestort op mijn bankrekening of credit card?
-
Hoe lang zal het duren voordat ik mijn geld terug heb?
-
Kan ik het geld contant terug krijgen in een van jullie winkels?
-
Kan ik alleen geld terug krijgen in de vorm van een waardebon?
-
Etc.
-
Retourgarantie:
Bied garantie aan voor het terugbrengen tijdens/na de feestdagen. Vergeet niet dit ook te promoten op je
site, aangezien het een extra service is die je aanbiedt: Risk-free kerst-shoppen
-
Retour naar de winkel op de hoek:
Online klanten vinden het fijn een product terug te kunnen brengen naar een winkel in de buurt. Gebruik
eigen winkelpanden of die van een grotere winkelketen als terugbrenglocatie. Het geld kan dan meteen
contact terug gegeven worden. Dat dit een mogelijkheid is, is voor veel klanten een hele geruststelling.
En al zullen ze misschien uiteindelijk geen gebruik maken van dit aanbod, het geeft ze wel een veilig
gevoel om bij jou te kopen.
Wees op tijd!
Begin ruim een maand voor de kerst met deze aanpassingen. In Nederland wordt ook vaak de regel toegepast
dat Sinterklaas eerst het land uit moet zijn… Deze ongeschreven regel wordt echter steeds vaker
overschreden. Al deze tips zijn bij een Nederlandse site natuurlijk ook toe te passen voor de
Sinterklaasperiode.
Meer lezen: