» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #95

Kerstverlanglijstje - Klaar voor de feestdagen?

Uit onderzoek blijkt dat 52% van de online shoppers meer dan 1 maand voor de kerstdagen al begint aan hun kerstinkopen. Hoog tijd dus om je webshop klaar te stomen voor de kerstdagen.

Nog 269 dagen en dan is het opnieuw kerst!

De feestdagen zijn een belangrijke bron van inkomsten en vragen om speciale aandacht van winkeliers. Veel klanten gaan tegenwoordig het web op om etalages te kijken (ofwel: om prijzen te vergelijken) en/of te shoppen. Hierbij staat uiteraard het gemak voorop als reden.

Redenen waarom klanten kiezen voor online shoppen:

  1. 70% – Het uitsparen van tijd en geld door niet naar de winkel te hoeven
  2. 69% – Internet is altijd ‘open’
  3. 68% – Geen zin in de kerstdrukte in de stad
  4. 59% – Mogelijkheid om een goedkopere prijs te vinden voor hetzelfde product
  5. 52% – Op internet zijn producten makkelijker en sneller te vinden
  6. 50% – Op internet zijn producten te vinden die ooit niet in een winkel verkocht worden
  7. 47% – Prijsvergelijken gaat makkelijker en sneller
  8. 36% – Het cadeau kan meteen naar de ontvanger verzonden worden
  9. 13% – Het cadeau zelf inpakken hoeft niet meer, kan ingepakt verzonden worden
  10. 13% – Je kunt sparen voor punten als vaste klant bij een webshop
  11. 10% – Je kunt iets bestellen vanuit iemands verlanglijstje bij die webshop

bron: Jupiter Research/IPSOS

Bij Bol.com snappen ze het helemaal met hun nieuwe reclamecampagne: “lang leve de luiheid!”

Voor de feestdagen zijn er een aantal speciale aanpassingen nodig in je webshop om het je klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken cadeaus te vinden en bestellen voor hun familie en vrienden. Hieronder volgen een aantal tips en ideeën die je kunnen helpen bij het maken van die verkoopkrachtige december-site:

Kerstmetamorfose

Geef je plaatjes, teksten en layout een kerst-makeover om je klanten in de sfeer te brengen. Maar vooral ook om duidelijk te maken dat er kerstcadeau’s besteld kunnen worden op jouw website.

Op de homepage ofwel startpagina kun je een aantal zoekcategorieën aanbieden. Ook kun je hier een groot plaatje tonen dat de sfeer zet.

Wehkamp maakt meteen bovenaan op de homepage duidelijk dat er decembercadeaus te koop zijn.

Vergeet ook niet een duidelijke link te plaatsen die naar de kerst-helppagina verwijst. Op deze pagina kunnen je klanten alles vinden over bestellen en verzenden tijdens de feestdagen, retour zenden van producten, cadeau’s inpakken etc.

Het is altijd slim een aantal goedkope kleine cadeautjes op de homepage te tonen. Ook zou je een speciale pagina kunnen creëren voor kleine cadeautjes die in de (meer in Amerika bekende) ‘stocking’ (sok) bij de open haard kunnen. Kerstpakketjes samen laten stellen is ook een leuke optie om aan te bieden. Als iemand bijvoorbeeld op ‘verzorging’ zoekt zou je ideeën kunnen geven om een pakket samen te stellen met producten als zeep, handdoek, bodylotion etc.

Op zoek naar het juiste cadeau

Maak de zoektocht naar het juiste cadeau makkelijker voor je klanten door een zoekfunctie aan te bieden. Je kunt je klanten veel uiteenlopende zoekcriteria aanbieden, bijvoorbeeld:

Een extra service is het aanbieden van meerdere zoekcriteria tegelijk. Hoe meer zoekcriteria, des te gerichter het resultaat zal worden. Het zal je klanten tijd en moeite besparen en een grote kans bieden dat ze zullen vinden wat ze zochten.

Als je bij de Albert-service van Etos op zoek gaat naar een cadeautje, worden de zoekresultaten weer onderverdeeld in prijscategorieën en in geslacht- en leeftijdcategorieën. Een uitgebreide zoekservice dus die de kans groot maakt dat je iets zult vinden waar je naar op zoek bent.

Bij grotere winkelketens / webshops is ook het ‘verlanglijstje’ te vinden. Bezoekers kunnen een verlanglijstje opstellen met daarin producten uit jouw webshop. Familieleden en vrienden kunnen inloggen in dit lijstje en zichzelf een zoektocht naar het juiste cadeau besparen.

De Bijenkorf heeft altijd een huwelijksservice aangeboden maar biedt nu ook online verlanglijstjes.

Pak je klanten in, met verpakkingen...

Maak het je klanten nog makkelijker om een prachtig, feestelijk cadeau te versturen door inpakpapier en inpakpakketten aan te bieden.

Victoria’s Secret laat zien hoe het ingepakte cadeau eruit komt te zien en biedt ook nog een inpakpakket aan.

Cadeaubonnen

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van cadeaubonnen. Een ideaal cadeau voor beide partijen: het bespaart de gever tijd en de ontvanger kan zijn eigen cadeau uitkiezen.

Verzenden van de producten

Bij de beslissing iets te bestellen als kerstcadeau zijn de verzendmogelijkheden natuurlijk nog meer van belang dan normaal. Klanten willen de zekerheid hebben dat hun cadeau op tijd onder de boom zal liggen.

Victoria's Secret laat duidelijk zien wanneer de besteldeadlines zijn. Ze houden ook rekening met verschillende werelddelen en tijdzones.

Ruilen en terugbrengen van producten

Na de kerst hebben winkeliers het vaak druk met teruggebrachte cadeau’s. Maten zijn niet goed, dingen zijn dubbel gekocht of de ontvanger heeft het gegeven paard in de mond gekeken. Wees tegenover je klanten duidelijk over je ‘return policy’: in jouw webshop geen ‘van ruilen komt huilen’.

Wees op tijd!

Begin ruim een maand voor de kerst met deze aanpassingen. In Nederland wordt ook vaak de regel toegepast dat Sinterklaas eerst het land uit moet zijn… Deze ongeschreven regel wordt echter steeds vaker overschreden. Al deze tips zijn bij een Nederlandse site natuurlijk ook toe te passen voor de Sinterklaasperiode.

Meer lezen:

Auteur

Leonie van Schagen

werkt bij MultiCards Internet Billing waar zij zich bezig houdt met het ontwerpen van drukwerk en websites, promotie- en reclameactiviteiten en het support en tips geven aan klanten.

MultiCards is een Payment Service Provider, een tussenpersoon voor bedrijven die online betalingen willen accepteren van hun klanten. Zij verzorgen de verwerking van die online betalingen via een beveiligde infrastructuur die gekoppeld is aan de websites van hun klanten. MultiCards regelt alle transacties en de technische support die daarbij hoort.

Publicatiedatum: 07 december 2004

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs