» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #159

Kleurencheck: niet vergeten - Maak je website effectiever voor kleurenblinde bezoekers

Doe de kleurencheck en zorg dat de belangrijkste onderdelen van je website voor iedereen herkenbaar zijn. 5% van de bezoekers zal je dankbaar zijn!

Kleurenblindheid

Wanneer je alle kleuren ziet, is het moeilijk om je voor te stellen wat iemand met kleurenblindheid ziet. Er zijn verschillende vormen van kleurenblindheid, verdeeld over 8% van de mannelijke bevolking en 0,4% van de vrouwelijke. Iemand met kleurenblindheid ziet sommige kleuren slecht of helemaal niet. Zo’n kleur lijkt dan precies op een andere kleur. Iemand die volledig kleurenblind is voor rood, ziet bijvoorbeeld het verschil tussen rode en groene appels niet!

Als je er zelf niet dagelijks mee te maken hebt, vergeet je makkelijk een kleurencontrole uit te voeren wanneer je een website ontwikkelt. En een fout ontwerp is zó gemaakt. Gelukkig is een goed ontwerp óók zo gemaakt, met behulp van de kleurencheck.

Kleurencheck

Met de kleurencheck bekijk je wat er van de website overblijft in de ogen van iemand met kleurenblindheid. Zorg ervoor dat je het ontwerp nog kunt aanpassen voordat de site de lucht in gaat! Het uitvoeren van zo’n check kan met behulp van websites als Vischeck of Colorblind Web Page Filter. Hier kun je bekijken hoe je website eruit ziet bij verschillende vormen van kleurenblindheid. Heb je liever een kleurencheck op je eigen computer dan kun je Color Oracle installeren.

Wat moet opvallen?

Vallen de belangrijkste onderdelen van je website bij alle vormen van kleurenblindheid nog steeds voldoende op? Denk aan:

Welke zaken daarnaast belangrijk zijn, hangt af van het doel van de website, bijvoorbeeld:

Welke kleuren?

Vermijd kleurcombinaties die bij kleurenblinden problemen kunnen opleveren. De bekendste en belangrijkste hiervan is rood/groen, deze kleurafwijking komt heel vaak voor.

Een voorbeeld: op het marketingblog Molblog.nl worden lezersstemmen getoond naast een verkeerslicht:

Links het gewone beeld, daarnaast het beeld dat de kleurenblinde lezer ziet. Iemand met kleurenblindheid ziet dus niet wat positief en wat negatief is! Om het nog verwarrender te maken zijn rood en groen omgedraaid ten opzichte van de volgorde bij een normaal verkeerslicht.

Het kan handig zijn om kleuren met een heel verschillende intensiteit te gebruiken: daardoor is het verschil in kleur voor bijna iedereen te zien. Zet je monitor maar in grijswaarden, dan zie je het verschil. Groen en rood met dezelfde intensiteit geven bijna dezelfde grijswaarde, terwijl mintgroen en bordeauxrood een duidelijk verschil laten zien.

Geef vorm!

Gebruik niet alleen kleuren om een specifiek verschil aan te geven maar maak ook gebruik van vormsignalen. In onderstaand voorbeeld (op beurs.nl) is alleen een heel klein minnetje te zien als vormsignaal. Terwijl er voldoende ruimte is om vormen toe te voegen, pijlen omhoog en omlaag bijvoorbeeld.

beursinformatie: voornamelijk rood en groen als informatiedragers beursinformatie: simulatie weergave rood/groen kleurenblind

Webrichtlijnen en lelijke websites

Toegankelijke websites hoeven echt niet lelijk te zijn: probeer niet krampachtig voor iedereen hetzelfde beeld te creëren door alleen ‘veilige’ kleuren te gebruiken. Maar zorg er wel voor dat iedereen z’n weg kan vinden op jouw website!

Meer lezen

Auteur

Judith van Dam

is interaction designer bij een softwarebedrijf in Noordwijk. Ze bemoeit zich graag – gevraagd of ongevraagd – met websiteontwerpen.

Publicatiedatum: 11 juni 2009

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-2016 » NAAR VOREN en de auteurs