» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #108

De lastige klant - Kappen of nathouden

Je hoort het soms wel eens om je heen dat ze bestaan: lastige klanten. Van die mensen die zich bemoeien met je ontwerp. Net iets te vaak zeggen dat hun neefje ook wel een website kan maken. Of zó op de zenuwen kunnen werken dat je zo snel mogelijk van ze af wilt…

Aan de hand van een paar praktijkvoorbeelden zullen we zien dat er soms best een list te verzinnen is voor de omgang met zo’n lastige klant. En dat het soms ook beter is om niet met elkaar verder te gaan. Pasklare antwoorden bestaan niet, want iedere situatie is anders. Maar een goede voorbereiding kan je soms een hoop ellende besparen.

Situatie 1

Je hebt een voorgesprek gehouden en in kaart gebracht wat de opdrachtgever wil. Je hebt een aantal huisstijlelementen gekregen. Hiermee kun je aan de slag. Je maakt een goed ontwerp waarin je perfect neerzet hoe de opdrachtgever zich op internet kan presenteren. De kleuren zijn precies in balans en je gaat trots het materiaal presenteren. De opdrachtgever is enthousiast, maar wil een paar kleine dingetjes wijzigen... Het logo iets groter, de kleuren iets anders, de achtergrond zachtgeel en het lettertype zou wat speelser kunnen. De "comic sans" lijkt hem wel wat. Wat voor de opdrachtgever een detail lijkt is voor jou een enorme stijlbreuk. Is de klant koning?

“De klant is koning” heeft zijn grenzen. Het is belangrijk dat je je zo optimaal mogelijk aanpast aan de wensen en eisen van de klant. Echter, als leverancier heb je ook je visie, filosofie en mening. Dat onderscheidt je als professional. Het getuigt dan ook van kracht als je je eigen grenzen aangeeft. Dat zie je vaak bij prijsonderhandelingen gebeuren, maar als de klant — zoals in dit geval — afbreuk doet aan de kwaliteit van het ontwerp, ben jij aan zet om jouw keuze toe te lichten. Dit doe je uiteraard op basis van je achtergrond en professionaliteit. De klant heeft daar vaak begrip voor en stelt zijn mening bij. Mocht de klant volhardend blijven, waardoor het materiaal niet meer aan je kwaliteitseisen voldoet, dan kun je altijd nog de eer aan je zelf houden. Dat is werken vanuit kracht.

En wat zeg je op het moment dat de klant dit allemaal aangeeft? Verzamel eerst zo veel mogelijk informatie: filter uit wat voor de klant het allerbelangrijkste is (en wat daarna, etc.), wat de achtergrond is van zijn vraag, en is dit alleen zijn idee of heeft hij een ander(en) geraadpleegd? Die antwoorden geven je meer informatie, waarop je vervolgens je antwoord baseert. Leg de klant vervolgens uit dat je nog een keer kijkt wat je kunt aanpassen, maar dat je geen afbreuk wilt doen aan de huidige stijl (tenzij je daar wel voor wilt kiezen uiteraard).

Situatie 2

Na een goed eerste gesprek breng je een offerte uit. Hierin schets je nauwkeurig wat de werkzaamheden zullen inhouden. De offerte wordt goedgekeurd, dus de opdracht kan beginnen. Je bent aan het werk en de klant wil “nog even dit”. Jij bent de moeilijkste niet, dus je doet het er “even” bij. Dan wil de klant er nóg een klein dingetje bij. Jij laat je weer van je beste kant zien. De klant ziet ineens bij zijn concurrent een leuke gadget, dus dat wil zij ook. Ondertussen zie jij de opdracht gestaag uitbreiden. Je hebt spijt dat je een vinger hebt gegeven, want nu heeft ze jouw hele hand. Op welk moment kaart je het idee “meerwerk” aan en hoe verpak je deze boodschap?

Het is raadzaam om bij de eerste vraag je servicegerichtheid te laten blijken (mits het een kleine vraag is) en de klant aan te geven dat je het nog kan meenemen. Wel zou ik er dan aan toevoegen dat dit een vraag is buiten de opdrachtbevestiging en dat daar normaliter extra kosten aan verbonden zijn. Hoe langer je wacht met het aan te geven, hoe meer vingertjes je laat pakken.

Dus ook hier geldt: hoe duidelijker je in het voortraject communiceert naar de klant (mondeling en schriftelijk), hoe duidelijker je voor de klant en voor je zelf de grenzen stelt. Als je opziet tegen de boodschap en de boodschap wilt “verpakken”, is daar een mooie methodiek voor: geef kort achter elkaar twee of drie complimenten aan de klant (oprecht gemeend), vertel dan dat meerwerk geld kost en sluit positief af. Je zult zien dat het er in gaat als koek. Naar aanleiding van dit soort situaties stel ik trouwens altijd mijn offertes bij om het een volgende keer te voorkomen.

Situatie 3

Halverwege het project laat je de site in aanbouw zien. Je vertelt er bij dat de site nog in aanbouw is en dat het om een testsituatie gaat. De klant kijkt echter met Internet Explorer 5 naar de site en jij hebt nog geen correcties voor de weergave in deze browser aangebracht. De klant stuurt direct een lijstje met de fouten die nog in de site zitten en laat weten dat het allemaal “onacceptabel” is. Het vertrouwen dat de opdrachtgever eerst in je had slaat om in wantrouwen. Hoe win je dit vertrouwen weer terug zonder dat jouw proces (eerst werken voor de moderne browsers, dan de verouderde browsers er bij trekken) wordt verstoord?

Toon ten eerste je begrip naar de klant, vertel de klant dat je je vanuit zijn positie kan voorstellen dat hij een gevoel van wantrouwen krijgt. Dat zou jij wellicht ook hebben in een dergelijke situatie. Leg dan de situatie uit. Sluit af met: “Stel dat wij u een pagina laten zien waarin al uw ‘problemen’ opgelost zijn, mogen wij dan rekenen op uw vertrouwen?” Een botte klant, die dan “neen” verkoopt. Je stelt je in deze situatie onderdanig op, daarmee geef je de klant het gevoel van macht en erkenning en zal hij doorgaans bijdraaien.

Situatie 4

Bij het eerste gesprek krijg je het gevoel dat het nog niet klikt tussen jou en de klant. Je weet niet precies wat het is en je hebt de opdracht best hard nodig. Je stuurt de offerte, en dat loopt niet echt makkelijk. De klant wil een wat lager tarief en laat niet echt merken dat hij vertrouwen heeft in je professionaliteit. Je denkt dat je dit wel kunt omdraaien zodra de opdracht zijn aanvang heeft genomen, dus je neemt de opdracht aan. In feite weet je dat dit alleen maar kan mislukken en dat blijkt ook wel als je eenmaal bezig bent. Kun je ook een klant ontslaan?

Ook hier geldt weer: “ga staan in je eigen kracht!”. Je bent professional en er moet een klik zijn met een klant wil je met dit creatieve vak aan de slag kunnen, wil je een topprestatie leveren. Ja, je kunt dus een klant ontslaan of beter gezegd: je kunt “de opdracht teruggeven”; zeker als je eigen baas bent, anders zou ik even overleggen met je baas.

Wat altijd belangrijk is dat je de klant in zijn waarde laat: respecteer de klant zoals hij is. Een gezegde dat geldt is “speel op de bal, niet op de man”. Concreet: geef de klant aan dat je zijn opstelling/mening respecteert, maar dat je het idee hebt dat je niet lekker samenwerkt of dat je het moeilijk vindt om aan de vele (extra) eisen te voldoen, etc. en dat je de opdracht teruggeeft. Wellicht heb je voor de klant andere suggesties van bureaus of freelancers waar hij mee kan samenwerken.

Maar er zijn uiteraard ook mogelijkheden voor andere oplossingen. Ten eerste helpt het in zo'n situatie vaak als je je gevoel uitspreekt naar de klant: in de offertefase en/of tijdens de opdracht. Bijvoorbeeld: “Ik heb het gevoel dat onze communicatie wat stroef verloopt, herkent u dat of ligt het aan mij?” Het is vaak verrassend hoe gesprekken dan lucht krijgen en weer gaan lopen. Als het echt niet klikt tussen jou en de klant en je hebt collega’s, dan kun je overwegen om de opdracht te laten overnemen door een collega. Maak ook dat bespreekbaar met de klant.

Tenslotte

Zoals gezegd zijn er geen standaard oplossingen, omdat iedere situatie steeds weer een verschillende aanpak zal vragen. Maar ik heb geprobeerd om aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden te schetsen dat een goede voorbereiding in hoe je wilt communiceren het halve werk is. En het hebben van klanten is voor iedere leverancier het leukste dat er is.

Auteur

Gwen Dudok van Heel

heeft als drijfveer om mensen te begeleiden en te ontwikkelen op hun carrièrepad, zodat zij het maximale uit hun carrière halen. Het is belangrijk dat mensen weten waar hun kracht ligt, dat ze optimaal communiceren (intern en extern) en samenwerken. Voor vragen over je huidige of ander werk moet je dus bij haar zijn.

Haar bedrijf heet Dudok Consulting en in haar vrije tijd houdt zij zich onder meer bezig met zeilen, fitness en hardlopen.

Publicatiedatum: 02 mei 2005

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs