» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #44

Medewerkers op afstand - Softwareontwikkeling zonder kantoor

In 1999 had ik heel hard nieuwe technische medewerkers nodig. In Nederland waren ze niet te vinden. Sterker nog, zonder lease-Ferrarri en een levenslang abonnement op Quote had je bij de gemiddelde student geen schijn van kans als werkgever.

Waar ging ik op korte termijn een man of 20 vandaan halen? Binnen een week had ik 40 mensen gevonden! Dubbele universitaire titels, gemiddeld meer dan 5 jaar ervaring, goed betaalbaar. Thuiswerken was de oplossing voor mijn probleem. En waar thuis mocht zijn interesseerde me niet. Ik had mensen uit Rusland, Polen, Oekraïne, Canada, Amerika, Pakistan, India, Australië, Nieuw Zeeland, België, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Zuid-Afrika, overal vandaan dus.

Het idee was simpel en het werkte nog redelijk ook. In Nederland had ik per opdracht één sterke softwareontwikkelaar in dienst. Hij/zij knipte het te maken programma in stukjes met behulp van UML en andere technieken. Deze stukjes te coderen software met de relevante omschrijvingen zoals deadline, taal, etc. werden in de pool van freelancers gegooid en alle geprogrammeerde stukjes werden in Nederland aan elkaar geprogrammeerd.

Op deze manier heb ik een aantal programma’s in elkaar gezet. Soms ging het goed en soms niet.

Momenteel werk ik voor Dreamstart en Higherlevel.nl vanuit Zweden. Ik zit nu dus aan de andere kant van het verhaal. Niet dat ik deze column in mijn nakie zit te schrijven, maar het zou wel kunnen.

De relatie die ik met Dreamstart heb is eigenlijk een standaard werkgever/werknemer relatie, alleen kom ik niet op kantoor. Met freelancers is het een ander verhaal.

Waar vind je deze mensen? Op het Internet natuurlijk. Ik gebruikte een combinatie van IRC chatkanalen, oost Europese / Aziatische recruitment sites (deze sites zijn vaak in niet in het Engels te vinden, probeer bijvoorbeeld een Rus via IRC te vinden die je kan helpen met het plaatsen van je vacatures), Engelstalige recruitmentsites, technische discussiefora en VVV’s van de verschillende landen.

Vertrouwen

Met thuiswerkende freelancers moet je naar mijn idee een stuk directer zijn dan met medewerkers die je dagelijks ziet. Je relatie met medewerkers op afstand is vanaf moment één gebaseerd op vertrouwen. Je zorgt wel dat een contract heen en weer wordt gefaxt en ondertekend, maar ga je echt naar verweggistan om iemand voor het gerecht te slepen als er iets mis gaat? Nee. Vertrouwen is daarom de basis en het begin van je online relatie.

Als iemand het vertrouwen schaadt moet je veel harder zijn dan met werknemers die je dagelijks over de vloer hebt. Zeg maar gerust dat je koud moet kunnen hakken. Één keer niet doen wat beloofd is, is het einde van de professionele relatie wat mij betreft. Dit klinkt behoorlijk afschrikwekkend, maar als je dat vanaf moment één met elkaar overeenkomt dan weet iedereen waar ze aan toe zijn.

Zorg dat je buffers inbouwt, ik nam altijd een buffer van tenminste een maand in acht. De opleverdatum lag dus altijd een maand later dan de gewenste afrondingsdatum van het ontwikkelproject. Als je zelf op afstand werkt voor iemand en voorziet dat je een deadline niet gaat halen, laat dat dan een week van tevoren weten, geef duidelijke uitleg waardoor niet en een commitment voor de uitgestelde datum. Op die manier kan je als werkgever iemand twee keer een fout vergeven. Daarna is het exit.

Wederkerigheid

Zorg dat het vertrouwen twee kanten op werkt. Je kunt bijvoorbeeld Paypal gebruiken om je freelancers direct te betalen. Op het moment van akkoord wordt 75% van het bedrag betaald, de laatste 25% wordt betaald aan het einde van de bugfix periode. Je zou ook een 25-50-25 afspraak of iets dergelijks kunnen maken, maar betaal nooit alles voordat de bugfix periode is afgerond.

Maak geen misbruik van je machtspositie. Allebei de partijen hebben namelijk macht. De opdrachtgever kan zeggen: “Ik betaal lekker niet”. En de opdrachtnemer kan zeggen: “Je krijgt je product niet (of niet volledig)”. Zodra één van de partijen het gevoel krijgt dat de ander dit doet is de relatie nagenoeg gegarandeerd naar de knoppen.

Communicatie is essentieel

Log alle communicatie tussen de partijen, dit om verwarring in de toekomst te voorkomen. De meeste chatprogramma’s hebben log functionaliteiten.

Reageer altijd snel! Vergelijk het maar met koeien die gemolken moeten worden: als je te lang wacht dan doet het pijn! Mensen kunnen vreemde dingen bedenken als ze te lang moeten wachten. Als je als werkgever niet op de gewenste data je updates of informatie krijgt denk je al snel dat er niet gewerkt wordt of dat het niet op tijd af komt. Als je als werknemer niet snel genoeg reacties krijgt is een normale reactie “als ik mijn geld maar krijg!”.

Als een project tot een goed einde is gekomen moeten beide partijen daar gebruik van maken. De freelancer kan de ervaringen van de opdrachtgever gebruiken om andere opdrachtgevers te overtuigen, en de opdrachtgever heeft een goede freelancer gevonden. Opnieuw gebruik maken van zijn/haar services is zeker aan te raden.

Werken aan je reputatie

Elance is een van de vroege pioniers op dit gebied. Ik heb geen idee hoe ze het financieel doen, maar ik weet wel dat er veel mensen via elance aan het werk zijn. Ebay en andere marktplaatsen werken allemaal met ‘proofing tools’ waardoor je mensen die iets voor je gedaan hebben een bepaalde betrouwbaarheidsrating mee kunt geven. Deze rating is vergelijkbaar met je kapsel, je kleding, je uiterlijk: het is de eerste indruk die je maakt op potentiële opdrachtgevers. Vooral als je als freelancer vanuit huis wilt werken moet je dus zeer zorgvuldig omgaan met je rating. Als werkgever moet je proberen als fair, oprecht en betrouwbaar over te komen. Zorg ervoor dat je altijd op tijd betaalt. Het is voor de freelancers een koud kunstje om uit te zoeken of iemand anders ooit voor je gewerkt heeft en hoe dat bevallen is. Zorg dus als werkgever ook goed voor je reputatie.

Ik ben er heilig van overtuigd dat je goede relaties met mensen op kunt zetten zonder ze ooit gezien te hebben. Chat en e-mail geven je de mogelijkheid om goed te communiceren, zelfs over emoties die in de loop van een (zakelijke) relatie een rol gaan spelen. En er is nog een groot voordeel: geen welles/nietes discussies over wat afgesproken is, want werkelijk alles staat op papier. Of in ieder geval in je logs.

Als je nooit aan online samenwerking hebt gedaan en/of je hebt nog vragen, stuur gerust een mailtje.

Auteur

Dennis Hettema

is een dotcom-boom / dotcom-crash kind, autodidact, eigenwijs en in vrijetijdskleding. Veel geluk en een grote bek.

In februari 2002 voor Dreamstart begonnen om op non-profit basis Higherlevel uit de grond te stampen.

Publicatiedatum: 16 april 2003

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-2020 » NAAR VOREN en de auteurs