» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #102

Meer inhoud - Het geheim van een effectieve website

Herken je dit? Je hebt een mooie en overzichtelijke website gemaakt en verwacht dat deze website de nodige klanten zal binnen halen. Maar het effect ervan valt vies tegen. Zelden krijg je een berichtje binnen via de website en omzet genereer je er al helemaal niet mee.

Hoe kan dat nu? Wat ontbreekt er aan je website? Waarom werkt je website niet zoals bedoeld?

Het antwoord is simpel: je hebt te weinig inhoud.

Nou breekt zeker je klomp? Ben je er net van doordrongen dat je kort en bondig moet zijn. En dan komt er opeens zo’n gestoord mens dat beweert dat je inhoud te weinig inhoudt. Maak het nou even!

Toch is het waar. De schrijfstijl moet kort en bondig zijn. Maar niet de inhoud. Te vaak zie ik websites die dit principe ook hebben doorgevoerd in de weergave van het bedrijf. De meest gebruikte indeling is het antwoord op de vragen wie, wat, waar, hoe en hoeveel. En dit liefst zo kort mogelijk.

Zijn deze vragen dan fout? Absoluut niet! Zolang je maar uitgebreid antwoord geeft op die vragen. Bezoekers willen duidelijkheid. Ze willen met zo veel mogelijk informatie overtuigd worden dat dit bedrijf de beste keus is voor hen.

Wie naar een website surft, bekijkt deze met maar één belangrijke vraag: wat heeft deze website mij te bieden? Hoe meer relevante informatie een website te bieden heeft, hoe positiever de bezoeker de website zal ervaren. Zo bouw je langzaam aan een band met je (nog) onbekende bezoekers.

Een goede website biedt:

Een unieke oplossing voor het ‘probleem’ van de bezoeker

Een zeer belangrijke rol is weggelegd voor de homepage. De homepage moet de bezoeker ervan overtuigen dat deze website zijn aandacht waard is. En dat hij er zal vinden waarnaar hij op zoek is. Je moet de klant als het ware voor je winnen met je homepage.

Dit bereik je niet door een lofzang te zingen op het bedrijf achter de website. Maar door duidelijk aan te geven voor wie de website bedoeld is. Wat het ‘probleem’ van de bezoeker is. En jouw unieke oplossing voor dat probleem. Het moet de bezoeker vooral duidelijk worden waarom hij nu juist dít bedrijf, dít product of déze dienst moet hebben.

Achtergrondinformatie

Plaats interessante informatie op je website waar de bezoeker direct iets aan heeft. Bied hem hulp en inzicht met deze informatie. Overtuig de bezoeker met deze waardevolle toevoegingen ervan dat je weet waar je het over hebt. Hij zal geïnteresseerd blijven hangen, ervoor terugkomen en anderen naar je website doorverwijzen.

Zet ook je linkspagina in als extra informatiebron. Te vaak wordt de linkspagina nog gebruikt voor een uitwisseling van links met bedrijven of instellingen waar het bedrijf in kwestie een relatie mee heeft, ongeacht of deze nu wel of niet interessant zijn voor de bezoeker. Doorbreek deze gewoonte en plaats op je website alleen links die echt relevant zijn. De bezoeker zal je er dankbaar voor zijn.

Interactieve onderdelen

Internet is op dit moment het meest interactieve medium dat we kennen. Daar kun je als websitemaker gebruik van maken. Mensen vinden het fijn om zelf eenvoudige acties te ondernemen die hen vervolgens ook nog iets opleveren. Het draagt bij aan het goede gevoel dat een bezoeker bij een website krijgt.

Mogelijke interactieve onderdelen zijn:

Voorwaarde is wel dat deze interactieve onderdelen relevant zijn voor de bezoeker en passen bij de inhoud van de website. Amusement alleen voor het amusement hoort op een ander soort website thuis.

Voorbeelden van het product of de dienst

Bied de bezoeker op de één of andere manier een gratis voorproefje van je product of dienst. Laat de potentiële klant niet in het duister tasten, maar laat hem proeven van je aanbod. Wees niet bang om een deel van je product of kennis gratis weg te geven. Geef precies zo veel dat je de bezoeker ervan overtuigt dat het inderdaad een goed product is. Bezorg hem het dit-moet-ik-hebben gevoel.

Je vindt het zelf toch ook prettiger om iets eerst uit te proberen voordat je besluit tot de aanschaf ervan? In dat opzicht zul je waarschijnlijk weinig verschillen van de doorsnee bezoeker van jouw website.

Vertrouwenwekkende gegevens

De bezoeker moet geloven dat achter deze website een bonafide bedrijf zit. Gebruik zo veel mogelijk verschillende onderdelen om de bezoeker ervan te overtuigen dat je te vertrouwen bent. Alleen dan zal hij zich zeker genoeg voelen om via de website te reageren of te bestellen.

Vertrouwenwekkende gegevens zijn:

Op veel websites worden de contactgegevensvan het bedrijf niet vermeld. Vragen kun je alleen via een formulier stellen. Waarom zou de eigenaar van de site dit eigenlijk doen? Uit angst dat er echt klanten gaan reageren? Of is men bang dat die gegevens zullen worden misbruikt? Worden ze dan ook niet vermeld in de Telefoongids of de Gouden Gids?

Als je de contactgegevens niet aanbiedt, kan dat een grote invloed hebben op het vertrouwen van de bezoeker. Die vraagt zich namelijk af wat dit bedrijf te verbergen heeft...

Duidelijkheid over prijzen

Wees vooral duidelijk over je prijs en eventuele bijkomende kosten. Een klant die precies weet waar hij aan toe is, zal veel sneller geneigd zijn om iets aan te schaffen.

Verwacht niet dat de bezoeker wel contact met je op zal nemen als hij het product ziet zitten. Hij zal eerder vertrekken naar de site van je concurrent die wel duidelijk is over de kosten. Ik kan de keren in ieder geval niet meer tellen dat ik juist op de tarievenpagina van een website afhaakte.

Zelfs bij maatwerk kun je een prijs aangeven voor een basispakket. Beschrijf dan wel de inhoud van dit basispakket. Extra onderdelen en bijkomende kosten kunnen altijd nog worden besproken. Maar bezoekers willen hoe dan ook een eerste prijsindicatie. Laat die kans niet liggen!

Mogelijkheden tot het ondernemen van actie

Als de hele website er naar toe werkt dat de bezoeker een klant wordt, moet het uiteraard ook mogelijk zijn om via de website actie te ondernemen. Leid de bezoeker langzaam maar zeker naar het uitvoeren van die actie. Liefst natuurlijk naar de door jou meest gewenste actie.

Mogelijke acties zijn:

Dergelijke acties kun je stimuleren door er iets tegenover te zetten. Bied bijvoorbeeld korting aan als men via het internet een offerte aanvraagt. Of bied een gratis product aan als ze bestellen via de website. Gebruik je fantasie en er is vast wel iets dat jij kunt inzetten om klanten over de streep te trekken.

Extra services

Gebruik de website ook voor je reeds bestaande klanten. Bied extra services die de beleving van de klant nog positiever beïnvloeden. Service is iets dat zeer op prijs wordt gesteld. Het werkt als een sterke klantenbinder.

Mogelijke extra services zijn:

Een tevreden klant zal sneller terugkeren voor een nieuwe aanschaf. Of hij zal anderen naar jouw website verwijzen. Betere reclame kun je je niet wensen. Wees er dus zuinig op!

Meer inhoud — meer klanten

Zoals je ziet zijn er veel manieren om klanten te bedienen die allemaal met de inhoud van je website te maken hebben. Je structuur en je ontwerp moeten natuurlijk in orde zijn, maar uiteindelijk is het de inhoud die er voor gaat zorgen dat je interesse genereert, relaties opbouwt en verkopen realiseert. De juiste inhoud is wat je website effectief maakt.

Auteur

Nicole Mannens

heeft haar eigen webdesignbedrijf Groener Gras Websites en heeft zich gespecialiseerd in het bouwen van effectieve websites.

Volgens haar is het na de programmeurs en de grafische vormgevers nu tijd voor webdesigners die klantgericht vormgeven. Waarbij een website bestaat uit drie onderdelen die op elkaar afgestemd moeten worden: het design, de structuur en de inhoud.

Publicatiedatum: 24 februari 2005

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs