» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #34

Mensen maken het forum - Tips voor groei en bloei

Mikky Vrolijk en ik hebben (met behulp van vele anderen) Higherlevel opgezet, het enige actieve forum in Nederland speciaal voor technostarters. Als je wilt weten hoe actief ‘ons’ forum is kun je direct naar het einde van dit artikel gaan, daar noem ik wat getallen. Welke stappen zijn volgens mij cruciaal voor het starten van een succesvolle community?

Door het bouwen en onderhouden van dit forum hebben we veel geleerd over wat er werkelijk belangrijk is om een forum te laten groeien en bloeien. Een community is namelijk meer dan techniek. Juist de menselijk aspecten zijn heel belangrijk. Hier komen een paar van de belangrijkste aandachtspunten.

Spreek de juiste taal

“Voulez vous coucher avec moi ce soir?” Yep, dat was echt mijn beste Frans. “Do you speak English?” volgt meestal.

Wat mij opvalt is dat bij startende communities vaak totaal verkeerde taal gebruikt wordt. Een voorbeeld: de doelgroep van Higherlevel bestaat o.a. uit studenten, enthousiastelingen, startende ondernemers, ervaren ondernemers, adviseurs en kwakzalvers. Iedereen heeft zijn eigen taalgebruik. De redenering “We mogen niet tutoyeren omdat we met een serieus onderwerp bezig zijn” was volgens mij dan ook helemaal fout.

Wij hebben bewust de keuze gemaakt voor down-to-earth taalgebruik, soms zelfs slap gelul. Maar waarom dan? Het onderwerp (een onderneming starten) is al zwaar genoeg, er moet ook gelachen worden! Bij te formeel taalgebruik zal een potentieel forumlid waarschijnlijk ook sneller bang zijn om dom over te komen. Wij als founders hadden in ieder geval af en toe een hoog Theo & Thea gehalte.

Het risico van deze strategie mag ook duidelijk zijn: je moet af en toe serieus genoeg zijn om de kwaliteit van je forum niet te ondergraven.

Zorg voor interactie

Krijg toch allemaal de klere, val voor mijn part allemaal dood...

Hoe vaak komt het voor dat je tegen een forum aanloopt dat zelden gebruikt wordt? Zonder interactie geen gebruikers, zonder gebruikers geen interactie... Het probleem van de kritische massa die je nodig hebt om tot een levendige discussie te komen.

Waar haal je die kritische massa vandaan? Dit is voor ieder forum weer anders. Sommige succesvolle fora hebben hun roots in andere fora (bijvoorbeeld Fok!), sommige fora zijn gestart met ultra-schizofrene moderators (bijvoorbeeld Higherlevel), sommigen groeien groot uit een hype en sommige ontstaan gewoon. Het behalen van kritische massa is altijd mede afhankelijk van geluk en doorzettingsvermogen.

Je kunt er bij voorbaat van uitgaan dat 10 procent van je leden verantwoordelijk is voor de aantrekkelijkheid van de community. De andere 90 procent kijkt alleen toe. Je actieve gebruikers zijn dus een heel belangrijk ingrediënt van je community. Begroet daarom actieve gebruikers enthousiast, verwelkom ze persoonlijk via e-mail, bied ze je hulp aan, motiveer ze om hun berichten te blijven plaatsen met aardige en oprechte reacties... Make friends!

Bouw een community

Maareh, wat is een community dan?

Zelfs de meest extreme anarchisten onder ons houden zich (misschien op onbewust vlak) bezig met een hiërarchie in hun sociale omgeving. Iedere community moet dan ook een hiërarchie hebben.

Online kun je deze hiërarchie bijvoorbeeld als volgt indelen:

Het is belangrijk om de hiërarchie te signaleren en te begeleiden. Kijk naar je gebruikers en vraag bijvoorbeeld actieve gebruikers of ze zich meer met de community willen bemoeien.

Wees zo duidelijk mogelijk over wat je biedt en wat je vraagt. De inspanning van vrijwilligers moet je natuurlijk belonen. Dit kan door complimentjes, uitjes, speciale voorrechten op de community, etcetera.

Soms kies je misschien de verkeerde mensen. Zorg dat je je backups maakt en dat je zelf goed toezicht houdt. Wees eerlijk, oprecht en geef en vraag vertrouwen. Of een moderator of anderszins betrokken gebruiker goed zal functioneren is eigenlijk alleen uit te vinden door het te proberen.

Poets je tanden, kam je haren

Tenzij je de community voor hygienehaters opstart raad ik je aan om je community in ieder geval goed te verzorgen. Het hoeft geen design-technisch hoogstandje te zijn, maar een gratis community op een pop-up-infested gratis server met gele tekst op een groene achtergrond zal niet uitnodigen om actief bezig te gaan.

Wees kritisch en ga af en toe naar de kapper en de tandarts. Wat ik bedoel is, verander de look & feel en misschien zelfs wat functionaliteiten van je community één of twee keer per jaar.

Weet waar je voor staat

Welkom op de community voor de enige echte nylon panty’s!

De makers van deze community hadden niet verwacht dat het de meest actieve community op het Internet zou worden voor mannen die graag panty’s droegen! Dit is een voorbeeld in het boek van Amy Jo Kim “Community Building on the Web”. Het boek is wat oud, maar zeker één van mijn favorieten.

Als je niet duidelijk aan je doelgroep communiceert waar je voor staat, dan zal je doelgroep haar eigen interpretatie hierop los laten. Plaats je regels in ieder forum, probeer je algemene voorwaarden leesbaar te maken en zorg voor een “about” achtig verhaal op je website.

Van voor naar achter van links naar rechts...

Er zijn geen echte geschreven regels over hoe een community zou moeten werken, maar kijk goed rond op het Internet alvorens je voor een bepaalde user interface kiest. Er bestaat een erg grote kans dat je een bepaalde “standaard” ontdekt in de functionaliteiten die jij graag in je community wilt hebben.

Het Internet is de plek bij uitstek om het wiel 50.000 keer uit te vinden. Maak nou niet dezelfde fout als al die mensen voor je, maar leer gewoon van anderen.

Dit zijn wat voorbeelden van aandachtspunten bij het starten van een community. Gelukkig bevind je je in een wereld van enthousiaste, communicatiegrage mensen als je een community wilt beginnen. Neem bijvoorbeeld eens contact op met de admins van andere communities en praat met hen. Lees boeken, praat met je doelgroep en heb vooral veel plezier. Zonder lach geen plezier, zonder plezier geen community.

Oh ja, ik had nog wat statistieken beloofd van ons forum. Na ruim tien maanden hebben we ongeveer 700 leden, 10.000 berichten, 11 moderators, 19 expert members, 3 columnisten en onwijs veel plezier!

Als je vragen hebt, stuur me een mailtje. En als je vindt dat ik de plank totaal mis sla geef je maar een gil.

Auteur

Dennis Hettema

is een dotcom-boom / dotcom-crash kind, autodidact, eigenwijs en in vrijetijdskleding. Veel geluk en een grote bek.

In februari 2002 voor Dreamstart begonnen om op non-profit basis Higherlevel uit de grond te stampen.

Publicatiedatum: 22 januari 2003

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs