» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #162

Ik ga op kamp en ik neem mee… - Extreme remote agile development :-)

Ken je dat? Je hebt een leuk idee voor een applicatie of een website, en je hebt er al eens enthousiast over gebrainstormd met mensen die dat graag met je willen bouwen. Maar ondanks alle mooie plannen komen jullie er niet aan toe: altijd is er wel iets anders dat meer prioriteit heeft, het is moeilijk om alle andere mensen bij elkaar te krijgen, ’s avonds heb je de concentratie niet meer, enzovoorts enzovoorts.

Een leuke manier om een kort project te doen is om met z’n allen een paar dagen op kamp te gaan. Je hebt dan genoeg tijd en weinig afleiding, waardoor je samen veel werk gedaan kunt krijgen. Wij (Albert, Lodewijk, Ivo, Robert Jan, Maaike en ik) hebben dit nu een aantal keer gedaan voor onze projecten Sort of List en Sort of Date, en we hebben er in de verschillende edities veel van geleerd.

Wat gaan we doen, en met wie?

Het is belangrijk om met een goed plan op stap te gaan. Als je tijdens je kamp ook nog moet bedenken wat je gaat uitvoeren gaat er veel tijd verloren. Je hoeft niet noodzakelijk met z’n allen bij elkaar te komen om te bespreken wat je gaat doen: via Skype, Campfire, IM of iChat kun je ook heel aardig een plan samenstellen. Wat ook goed kan werken is dat er één persoon is die een duidelijk idee heeft van hoe het project moet worden – iemand die alvast een sitemap en wireframes op papier zet.

projectie van wireframe

Zorg er in ieder geval voor dat je een plan maakt dat er haalbaar uitziet: het moet uitdagend zijn, maar niet té. Onderweg bedenk je altijd nog nieuwe dingen die ook moeten of die een leuke toevoeging zijn: de beruchte scope creep die ook in je eigen projecten zal optreden. Het is net zoals je keuken verbouwen: het kost altijd meer tijd en geld dan je had gedacht.

Bedenk je ook goed wie er meegaan op kamp. Heb je voor alle rollen in het project iemand? Een ontwerper, front-ender, backender (of mensen die een combinatie van rollen op zich kunnen nemen)? En kunnen ze goed samenwerken? En hoe weet je dat? En heb je iemand aangewezen die de knopen doorhakt als jullie moeten beslissen of je een functionaliteit wel of niet gaat bouwen? Pas als dat in orde is, kun je nadenken over de praktische zaken.

Hoe gaan we dat doen, en waar?

Het allerbelangrijkste om lekker te kunnen werken is dat je de infrastructuur goed op orde hebt. Iets waar wij een paar keer onvoldoende rekening mee hebben gehouden, en dat breekt je enorm op. En bij het onderwerp infrastructuur staat met stip op nummer 1:

Internettoegang

Zorg er voor dat je uitstekende internettoegang hebt, en met een sterker signaal dan je in eerste instantie wel genoeg zou vinden. Je moet er namelijk met alle mensen die mee zijn op kamp gebruik van kunnen maken. Vertrouw er niet op dat je wel met z’n allen kunt werken via het mobieltje van één iemand. Juist op en om vakantieparken in het oosten van het land bijvoorbeeld is de telefonische dekking van een aantal providers heel slecht, weten wij uit ervaring.

Zoek uit of je huisje wifi heeft – gratis of betaald, dat maakt niet uit. Voor het welslagen van je weekeinde is het het zeker waard om hiervoor te betalen. Maar zorg ook voor eigen internettoegang bij noodgevallen: neem die mobieltjes en aansluitkabels gewoon mee. Met wifi wil namelijk nog wel eens iets fout gaan, vooral op bungalowparken die er nog niet zo veel ervaring mee hebben.

Stroom, computers, programmatuur

Neem genoeg verlengsnoeren en stekkerdozen mee om al je apparatuur van stroom te kunnen voorzien. Denk er hierbij ook aan dat telefoons, printers, beamers en dergelijke ook in het stopcontact moeten worden. Vergeet ook niet een paar USB- en netwerkkabels mee te nemen, voor de uitwisseling van gegevens die niet via de internettoegang gaan.

verlengsnoer, router en kabels

Je neemt natuurlijk voor iedereen een computer mee – meestal zijn dat de eigen laptops van de deelnemers. Een extra computer voor als er onverhoopt iets stuk gaat is ook mooi meegenomen.

Controleer of de juiste versies van de benodigde programmatuur er op staan en denk vooruit over de activiteiten die gedurende het hele weekeinde plaats gaan vinden. Heb je bijvoorbeeld FTP-programma’s bij je, met de gegevens van de server? En dat nieuwe framework dat jullie willen gaan gebruiken bij dit project – staat het er op en heb je getest of je het aan de praat krijgt? Denk ook goed na of je wel echt wilt gaan beginnen aan een heel nieuw framework – de ‘learning curve’ kan best steil zijn, en dat kan je productiviteit behoorlijk beïnvloeden.

Controleer ook of bijvoorbeeld domeinnamen en eventuele nieuwe hosting-accounts geregeld zijn voor je weggaat.

Meer dan computers…

Ook bij een internetproject ben je niet alleen maar aan het werk op een computer. Denk aan spullen waarmee je snel kleine papieren prototypes kunt maken, of iets uitleggen aan een collega, of samen een probleem kunt uittekenen om het beter te begrijpen. Wij hadden onder andere mee: papier en pennen, schaar, plakband, lijm, paperclips, viltstiften, kleurpotloden, flipover-papier en (vooral!) postits in verschillende kleuren. Bijna alles is van pas gekomen.

Een beamer kan heel handig zijn om met z’n allen naar iets te kunnen kijken – bijvoorbeeld een ontwerp of een eerste prototype van je applicatie. Als je een handzame printer hebt die nog in de auto past kun je die ook meenemen.

Muziek terwijl u werkt is prettig. Zorg voor een fatsoenlijk speakersysteem dat je op een iPod kunt aansluiten (compleet met snoertje…). Geluid uit de speakers van een laptop gaat namelijk snel erg op de zenuwen werken.

Goede nachtrust en volle magen

Wij hebben onze weekeinden steeds in een gehuurd vakantiehuisje gepland. Dat hoeft natuurlijk niet per sé: je kunt ook bij een zeer gastvrij iemand thuis afspreken. Dat kan echter wel snel vervelend worden voor degene wiens huis het is: die krijgt automatisch de rol van gastheer en opruimer en daar moet je maar net zin in hebben.

Zorg voor voldoende slaapplaatsen voor iedereen. Wij kozen er voor om voor iedereen een goed bed te hebben en ook voor iedereen een eigen slaapkamer. Als je de hele dag op elkaars lip zit is het wel prettig om ’s nachts enige privacy te hebben. Kost wat extra, maar het is het wel waard voor de levens- en werkvreugd.

Vliegende keep / catering

Probeer er bij het plannen al rekening mee te houden dat er iemand zal zijn die voor het eten & drinken zorgt. Als je eenmaal druk bezig bent met je project heb je daar namelijk echt geen tijd voor. Eén persoon met minder ontwerp- of programmeertaken is onmisbaar. De vliegende keep/catering-persoon hoeft niet als enige de verantwoordelijkheid voor het eten te hebben: het kan ook goed (en ontspannend!) zijn wanneer verschillende mensen bijvoorbeeld het avondeten koken.

Doe voor het weekeinde begint alvast boodschappen, met een boodschappenlijst die je maakt voor je naar de winkel gaat (echt!). Tussendoor boodschappen doen kost gewoon te veel tijd. Plan goede, voedzame maaltijden: de kwaliteit van je werk is (zeker na de eerste dag) recht evenredig aan de kwaliteit van het eten. Als de input diepvriespizza’s is, heeft de output de zelfde kwaliteit. Wij hebben er steeds voor gekozen om veel en goed eten en drinken mee te nemen: goed voor het moreel en voor de al eerder genoemde levens- en werkvreugde.

sushi maaltijd

Houd in ieder geval rekening met ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes voor alle dagen dat je op kamp bent. Denk aan brood, beleg, boter, melk, sappen, ontbijtkoek, een eitje… Hoe vaak moet er avondeten komen? Voor hoe veel personen? Zijn er mensen met speciale dieetwensen, bijvoorbeeld vegetariërs? En eten ze alleen vleesloos, of ook geen vis en eieren?

Een goed koffiezetapparaat is onontbeerlijk! Neem het zo mogelijk mee – koffiezetapparaten in vakantiehuisjes zijn meestal ondingen. Denk bij het boodschappen doen dus ook aan koffie, koffiemelk, suiker, thee. En als je koks hebt die echt graag koken: laat ze dan hun eigen messen en snijplanken meenemen – ook de messen in vakantiehuisjes zijn niets waard en soms hebben ze zelfs glazen snijplanken, brrr… Verder denk je natuurlijk zelf al aan voldoende bier, wijn en frisdrank om de vaart er in te houden. En als je het helemaal gezellig wilt maken: leuke servetten, kaarsen of waxinelichtjes (met lucifers), haardblokken voor in je open haard, een berenvelletje… Als het in je auto of koffer past mag het mee.

Schoonmaken

Iets waar je niet zo snel aan denkt als je je boodschappenlijst gaat maken is de afdeling schoonmaakmiddelen. Maar als je met veel mensen in 1 huis zit is het onontbeerlijk om het wel bij de hand te hebben: denk aan sopdoekjes, theedoeken, keukendoeken, schoonmaakmiddel, afwasmiddel, afwasborstel, keukenpapier, wc-papier, en niet te vergeten toiletreiniger. Ook een EHBO-doos (pleisters) is handig.

Maak ook afspraken over wie er na afloop van het kamp achterblijft om de boel op te ruimen nadat iedereen vertrokken is. Doorgaans is dat de vliegende keep :-). Denk ook aan de afrekening en de reiskosten, als jullie afgesproken hebben om de kosten te delen.

Aan het werk!

Hoera. Iedereen is veilig gearriveerd, de computers zijn aangesloten, het koffiezetapparaat staat te pruttelen. Nu is het zaak om de energie gefocused en het moreel hoog te houden. Spreek aan het begin van het kamp duidelijke begin- en eindtijden af van de dagen: hoe laat staan we op, hoe laat beginnen we, wanneer worden de verschillende maaltijden geserveerd en hoe laat houden we ook weer op met werken.

Hou de vaart en de juiste koers er in door regelmatig met elkaar te overleggen over wat je aan het doen bent en hoe het in het grote plan van het kamp past. Als je zo hard werkt verlies je gemakkelijk uit het ook wat de anderen aan het doen zijn en hoe ver jouw werk misschien is afgedreven van dat van hen. Op ons laatste kamp hebben we een methode gevonden die erg goed werkte: na iedere maaltijd gingen we even bij elkaar staan en vertelde iedereen wat ze in het vorige stukje gedaan hadden, wat ze nu gingen doen en wat ze nog in de weg zat. De vliegende keep kan dan dingen gaan oplossen – koffie halen, snoertje trekken, software downloaden, iemand anders achter de broek zitten, ga zo maar door.

overleg

En dan nu het slechte nieuws: tijdens het kamp wordt er onder hoge druk gewerkt, en dat betekent dat er af en toe ook intermenselijke spanningen zullen ontstaan. Dat is niet erg, maar wees je er wel van bewust dat het gaat gebeuren en dat je er op de een of andere manier constructief mee om moet gaan.

Houd er ook rekening mee dat iedereen behoorlijk gesloopt is na afloop van zo’n intensief kamp – plan geen ingewikkelde meetings of deadlines na het weekeinde, maar zorg voor een paar hersteldagen met relatief eenvoudig werk dat je bij wijze van spreken in je slaap kunt doen.

Promotie

Je wilt straks de buitenwereld natuurlijk graag gaan verrassen met je mooie project. Je kunt de spanning alvast opvoeren door via Twitter, Flickr, weblogs etcetera tipjes van de sluier op te lichten. Op die manier kun je ook alvast geïnteresseerden rekruteren die straks je bètatesters kunnen zijn.

Ook voor de deelnemers is het leuk om later terug te kunnen kijken op wat jullie allemaal gedaan hebben – maak dus foto’s en filmpjes, van de mensen, maar ook van de verschillende stadia van het project dat jullie uitvoeren. Een mooie rol voor de vliegende keep: documenteren van de postits, schetsen, kooksituaties, tijden het eten, enzovoorts.

Denk zo mogelijk ook alvast na over dingen die je na de lancering uit kunt delen voor de verdere promotie: stickers, petjes, pennen, t-shirts…

Ship it!

En dan de echte gouden tip: richt alles er tijdens het kamp op dat er aan het einde iets online moet. Dat is geweldig motiverend en houdt de vaart er in.

Na het weekeinde zul je waarschijnlijk nog een hele boel moeten doen (bugfixen, rechttrekken, uitbreiden, content schrijven), maar laat dat je niet ontmoedigen. Als je niet iets online zet, krijg je namelijk ook niet al die nuttige feedback van bezoekers, en bovendien zit je dan weer in de zelfde situatie als voor het kamp: er zijn altijd andere dingen die voorgaan en je aandacht opslokken. Als je al een publiek hebt voor wat je gemaakt hebt, zullen zij je wel blijven motiveren om je project verder te verbeteren.

Zoals Steve Jobs schijnt te zeggen: Real artists ship!

Auteur

Marrije Schaake

is informatie-architect en zakelijk leider van eend. Daarnaast schrijft ze over boeken in Duck for Cover. Ze vindt het heerlijk om de hele dag koffie te zetten en de bakjes met snoep en koekjes bij te vullen.

Publicatiedatum: 10 februari 2010

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-2016 » NAAR VOREN en de auteurs