» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #82

Webhosting - Jouw ruimte op internet

Als je op dit moment worstelt met gedachten zoals “Even online zetten... Pardon?” of “als ik het goed wil doen, waar zou ik dan op moeten letten?” dan moet je zeker even verder lezen.

Waar moet ik dan op letten?

Om je website voor de wereld zichtbaar te krijgen moet hij op een Webserver staan, een geavanceerde computer die permanent verbonden is met het internet. Omdat er veel technologieën beschikbaar zijn om je website te bouwen is het belangrijk om te kijken of deze ook ondersteund worden door de desbetreffende Webserver. Naast programmeertalen of ondersteuning voor specifieke webeditors (FrontPage, Dreamweaver) kun je meer nodig hebben. Denk hierbij aan databases en specialistische applicaties.

Eenmaal op de hoogte van wat je nodig hebt om je website te laten functioneren kun je op zoek gaan naar een aanbieder. De verschillen tussen de aanbieders zijn helaas erg groot. Ten tijde van de euforische internetbubbel zijn er veel bedrijfjes opgericht die van de nieuwe hype een graantje mee wilden pikken. Inmiddels is de markt wakker geschud met weer geheel andere nadelen: investeerders zijn voorzichtig geworden en de bank geeft je niet zo snel een lening voor je internetbedrijf. Toch zijn er veel partijen die Webhosting aanbieden. Hoe kan dat?

Terug naar de zolderkamer

Hoe is het mogelijk dat er in een relatief zuinige tijd zoveel aanbieders van Webhosting zijn? Het antwoord laat zich het beste door een voorbeeld beschrijven:

Johan is 17 en doet een IT-vooropleiding. Hij spendeert veel van zijn tijd aan computers en weet aardig de weg in FreeBSD. Hij weet op dit gratis verkrijgbare besturingssysteem een programmaatje te installeren dat websites serveert. Zolang zijn computer verbonden is met zijn ADSL-verbinding kan hij van waar dan ook ter wereld de webpagina’s bekijken die hij op zijn computer heeft staan. Vakken vullen bij Albert Heijn is niets voor hem: hij gaat webruimte bieden via zijn website om zo wat bij te verdienen! Gelukkig heeft de bovengenoemde supermarktketen hem in een jaar genoeg betaald om een echte server te kopen. Nu heeft hij alleen nog een snelle verbinding nodig.

Colocating

De server plaatst hij voor nog geen 40 euro per maand bij een hostingbedrijf in Zwolle. Niet makkelijk, maar wel lekker goedkoop. Het plaatsen van een eigen server in het snelle netwerk van zo’n bedrijf heet Colocating. Voor de buitenwereld heeft Johan nu zelf een volwaardig hostingbedrijf. Zijn goed vormgegeven website benadrukt dit ook. Een paar betalende klanten zijn al genoeg om zijn kosten er uit te halen. Enkele maanden later heeft hij die, en alles loopt op rolletjes. Totdat...

...iemand support nodig heeft. Twee maanden geleden heeft Johan een ondernemer in zijn stad benaderd die nu dankzij hem een online winkel heeft draaien. Het product van de ondernemer is een succes en de verkopen via het internet gaan goed. Zó goed zelf dat de drukte van alle websites op Johan’s server hoger komt te liggen dan de server aankan. De server gaat down. De ondernemer belt bezorgd naar Johan’s mobiele nummer: het is tenslotte het drukste moment van de dag en iedere minuut dat de server down is kost hem geld...

Helaas voor de ondernemer zit Johan nog op school. Erger nog: hij moet nablijven. De server blijft down totdat hij thuis komt en zijn mobiel weer aan kan zetten. Eén uur “Offline” is te overzien, toch? Klopt, maar wat Johan zich niet gerealiseerd had, is dat hij het bedrijf in Zwolle niet zomaar kan bellen. Voor de prijs die hij per maand betaalt mag hij niet op telefonische support rekenen. Johan kan hooguit een e-mail sturen en wachten tot daar op gereageerd wordt.

Het kaf van het koren scheiden

Het antwoord op de vraag “Hoe kan het dat er zoveel aanbieders zijn?” kan makkelijk samengevat worden: het hoeft niet veel geld te kosten om een eigen server op te zetten en daar hosting op aan te bieden. Voor een serieuze website is het hebben van ruimte alleen echter niet voldoende.

Als je een professionele oplossing wilt, zul je bereid moeten zijn om iets meer te betalen. Verder kun je rekening houden met de volgende tips:

Er zijn vele voorbeelden te bedenken waarom een eigen server voordelen kan bieden. Je kunt bijvoorbeeld je eigen applicaties draaien, je zit niet vast aan de limieten van de hostingprovider en je hebt de volledige macht over je eigen systeem. Er is echter één nadeel: je moet verstand hebben van serverbeheer om je eigen server te kunnen onderhouden. Wanneer je deze kennis in huis hebt kun je kiezen voor Colocation. Je kunt je eigen hardware plaatsen in het datacenter van je hostingprovider. De maandlasten zijn laag, de verantwoording van de hardware is voor jezelf.

Wil je deze verantwoording niet, of wil je de server niet zelf aan hoeven schaffen, dan kun je een dedicated server nemen. De hostingprovider is dan verantwoordelijk voor de hardware en schaft deze zelf aan. De maandlasten zijn in dit geval (logischerwijs) hoger.

Een derde mogelijkheid is er een die bij veel webdesignbureaus populair is. Bij Virtual Private hosting kun je zelf eenvoudig hostingpakketten aanmaken die je doorverkoopt aan je klanten. Service en Support wordt overgenomen door de hostingprovider. Je marge is lager, maar je kunt een professioneel product leveren zonder er omkijken naar te hebben.

Mocht een eigen server de oplossing zijn voor je bedrijf, let dan ook hier op:

Cliché termen als “uitstekende service” en “topkwaliteit” zijn niet voor niets cliché geworden. Ze zijn daadwerkelijk van belang voor het goed functioneren van je website. Ook “Jong en dynamisch” kom je vaak tegen. Mijd dit zoals je de deur dicht zou smijten voor een opdringerige stofzuigerverkoper!

Er is nog zo’n standaard uitspraak in omloop die wel aandacht verdient: “Flexibiliteit van de mensen die in het hostingbedrijf werken”. Als een aanbieder dit allemaal roept, prima. Maar neem niet zomaar aan dat hun website de realiteit benadert: bel de mensen zelf en ondervind eigenhandig of ze de uitspraak waar kunnen maken.

Meer lezen

Webhosting, een uitleg voor beginners

Auteur

Verdi Heinz

werkt bij Plushosting, een hostingprovider met een middelgroot kantoor in Breda en een datacenter van formaat in Rotterdam en Amsterdam. Verdi is bij Plushosting eindverantwoordelijk voor de marketing­activiteiten. Dat betekent dat hij onder andere nieuwe producten ontwikkelt en voor het bedrijf anticipeert op ontwikkelingen in de markt.

Een andere taak waar hij zich met plezier op mag storten is kwaliteitsmanagement: processen in kaart brengen en waar mogelijk vereen­voudigen voor klanten en eigen mede­werkers. In de vier jaar voor Plushosting is hij werkzaam geweest voor Sonera/Tiscali waar hij fungeerde als brug tussen techniek, commercie en marketing. Zijn rol daar was voornamelijk technisch in de rol van Webmaster/Designer. Deze creatieve rol stond hem op het lijf geschreven al begon hij steeds meer naar de Marketing kant te leunen.

‘Technobabbel’ zoals ‘Regular Expressions’ of termen als ‘Barter deal’ zul je Verdi niet snel horen gebruiken. Hij gelooft dat duidelijke open communicatie in een taal begrijpbaar voor iedereen leidt tot een betere samenwerking en een lagere drempel voor potentiële klanten.

Publicatiedatum: 08 april 2004

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-heden » NAAR VOREN en de auteurs