» direct naar zoek en menu

Tijdschrift voor webwerkers » Artikel #144

Structuur in je webtekst -

Benadruk essentiële woorden in je webtekst om je lezer te helpen bij het scannen.

Schrijf voor je lezer

Lezers willen bij een eerste blik op een tekst direct snappen waar het over gaat. Zonder alles te lezen. Hoe help je de lezer daarbij? “Maak je tekst scanbaar!” zeggen alle usability-experts. Hoe doe je dat? Dit is handig om te weten, met name als je inhoudelijke artikelen voor websites en nieuwsbrieven schrijft.

Na het schrijven van je tekst ga je met de scanbaarheid aan de slag. Benadruk sleutelwoorden en bedenk duidelijke kopteksten om de scannende lezer te ondersteunen. Deel je document goed in: hoe hoger de tekst, hoe groter de kans dat het wordt bekeken.

Lezer scant pagina’s supersnel

Bezoekers van websites zijn meestal op zoek naar informatie. Op internet is veel te vinden, dus in korte tijd wil de lezer zien of een tekst waardevol is. Dit doet hij door de tekst te scannen: hij springt met zijn ogen van de ene plek in de tekst naar de andere. Hij leest niet van het begin tot het eind, in ieder geval niet in eerste instantie.

De lezer ziet losse woorden bij het scannen, de zogenaamde visuele ankers:

Deze ankers moeten direct laten zien waar een tekst over gaat. Teveel van deze visuele ankers zorgen ervoor dat het overzicht weer verdwijnt.

Woorden benadrukken

Kies woorden uit die essentieel voor het artikel zijn, en geef deze nadruk met behulp van kleur of letterdikte. Herschrijf eventueel zinnen, om logische woordgroepen te benadrukken. Als er teveel benadrukte woorden zijn, worden ze niet meer opgemerkt.

Ook hyperlinks benadrukken het woord of de woordgroep waarop geklikt kan worden. Gebruik alleen een hyperlink als de pagina waarnaar wordt gelinkt een aanvulling van of een uitleg op jouw tekst geeft. De lezer wil ook kunnen zien waar een hyperlink naartoe linkt.

Gebruik kopteksten die duidelijk maken wat er in de erop volgende tekst staat, en houd er rekening mee dat de lezer vooral de eerste 2 woorden ziet bij het scannen. Voor alinea’s geldt ook dat de eerste woorden het best worden bekeken.

Benadruk verschillende woorden. Als de lezer elke keer hetzelfde woord ziet tijdens het scannen, wordt nog niet duidelijk wat het doel van een tekst is.

Bovenste tekst wordt het best gelezen

Ook de volgorde waarin je schrijft is belangrijk. De lezer wil meteen zien waar een tekst over gaat. Tekst boven de ‘beeldschermvouw’ wordt het best gelezen. Zorg dus dat je eerste alinea’s interessante informatie bevatten. Schrijf boven het artikel de essentie in een of twee zinnen. Zo bied je de lezer nog een aanknopingspunt over je tekst.

Hanteer richtlijnen voor webschrijven. Schrijf met zo min mogelijk woorden, en schrap als de tekst af is, alle overbodige woorden eruit.

Scan zelf en laat scannen

Controleer of je tekst scanbaar is, door je tekst als lezer te bekijken. Is in een paar seconden duidelijk waar de tekst over gaat? Natuurlijk is dit voor de schrijver anders dan voor een buitenstaander. Laat er dus ook eens iemand anders naar kijken. Tijd besteden aan zo’n controle loont!

Tips

Geef met koppen en subkoppen meer structuur aan lange teksten. Geef eventueel na de essentie een opsomming van de hoofdkoppen. De lezer krijgt zo direct een beeld van de opbouw van de tekst. Met hyperlinks kan de lezer meteen doorklikken.

Eén onderwerp per tekst vergroot de overzichtelijkheid. Als website en tekst het toelaten, schrijf dan meerdere korte artikelen, in plaats van één lange tekst.

Tenslotte: dit zijn geen regels, eerder aanwijzingen. Hoe veel er gescand wordt hangt namelijk af van de tekst, het onderwerp, de lezer, zijn interessegebieden en de website. Zoek je eigen weg in tekstschrijven.

Conclusie

Tijd investeren in de afwerking van je verhaal is hard nodig als je een tekst goed scanbaar wilt maken.

Meer lezen

Auteur

Judith van Dam

werkt als medewerker automatisering op een arbeidsrechtelijk advocatenkantoor in Utrecht. In de avonduren studeert zij Communicatie en Multimedia Design aan de Haagse Hogeschool. Ze houdt van tekst en van mooie en vooral handige websites. In de toekomst hoopt zij zich te kunnen gaan toeleggen op usability onderzoek en advies.

Publicatiedatum: 13 december 2007

Let op

Naar Voren is op 18 juli 2010 gestopt met publiceren. De artikelen staan als een soort archief online. Het kan dus zijn dat de informatie verouderd is en dat er inmiddels veel betere of makkelijkere manieren zijn om je doel te bereiken.

Copyright © 2002-2016 » NAAR VOREN en de auteurs